Kursplan för Problemlösning och lärande

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2019-02-22 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnProblem solving and education
  • KurskodMVE365
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPLOL
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeTeknik och lärande
  • InstitutionMATEMATISKA VETENSKAPER
  • BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 40117
  • Max antal deltagare35
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0111 Tentamen 7,5 hp
Betygsskala: TH
0 hp0 hp7,5 hp0 hp0 hp0 hp
  • 17 Mar 2020 fm H
  • 10 Jun 2020 fm J
  • 25 Aug 2020 em J

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Information saknas

Särskild behörighet

För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

-

Syfte

Syftet med kursen är att utveckla studentens egna allmäna problemlösningsförmåga och dessutom ge verktyg för att hjälpa andra bli bättre problemlösare.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
  • diskutera och praktisera strukturerad och kreativ problemlösning;
  • diskutera problemlösning som medel för lärande och som intresseväckande inslag i undervisningen;
  • diskutera och göra övervägda val av didaktiska strategier för problemlösningsundervisning;
  • variera kända och formulera nya elevuppgifter utifrån både matematiska och didaktiska överväganden;
  • diskutera karakterisering av elever med förmåga och fallenhet för matematik samt välja lämpliga verksamheter för dessa elever, som till exempel utökade inslag av problemlösning;
  • redogöra för geometrins grunder inklusive dess historia;
  • upptäcka misstag och brister i logiska argument;
  • använda IT för att experimentera samt illustrera geometrisk argumentation och visualisering av geometriska begrepp;
  • planera undervisning med beaktande av bland annat dimensionerna tyst arbete/ grupparbete, beräkning/begreppslig förståelse, konkretion/abstraktion, instruktion/eget arbete.

Innehåll


  • matematisk problemlösning med fokus på geometri
  • tekniska och naturvetenskapliga problemlösningsmetoder
  • programmering som problemlösningsverktyg
  • hur coachar man andras problemlösning
  • hur undervisar man om problemlösning
  • olika problemlösningsstrategier

Organisation

Föreläsningar, redovisningar och seminarier; laborationer i Python

Litteratur

Olof Hanner, Geometri Lars-Åke Lindahl, Geometri G. Polya, How to solve it? A. S. Posamentier, S. Krulik: Problem-Solving Strategies for Efficient and Elegant Solutions, Grades 6-12 Courant & Robbins: What is Mathematics?  Lars Gårding: Encounter with Mathematics Problem i plan geometri (JM)

Examination inklusive obligatoriska moment

Examinering sker i form av skriftlig tentamen samt godkända grupparbeten och visad förmåga att utföra enkla uppgifter i GeoGebra (eller annan lämplig programvara). Baserat på tentamensresultatet ges betygen U, 3,4 eller 5. I tentamen testas såväl den egna förmågan att lösa problem, som förmågan att redogöra för problemlösningsstrategier och förmågan att variera problem.

Kursplanen innehåller ändringar

  • Ändring gjord på kurstillfälle:
    • 2019-10-24: Examinator Examinator ändrat från Torbjörn Lundh (torbjrn) till Hossein Raufi (raufi) av Viceprefekt
      [Kurstillfälle 1]
  • Ändring gjord på tentamen:
    • 2020-03-09: Plats Plats ändrat från Johanneberg till Hörsalar på hörsalsvägen av annbe
      [2020-03-17 7,5 hp, 0111]