Kursplan för Matematisk orientering

Kursplan fastställd 2024-02-05 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnMathematics: a survey
  • KurskodMVE235
  • Omfattning3 Högskolepoäng
  • ÄgareTKTEM
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeMatematik
  • TemaMTS 1,5 hp
  • InstitutionMATEMATISKA VETENSKAPER
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 59116
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0108 Projekt 3 hp
Betygsskala: UG
0 hp0 hp0 hp3 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

De som gäller för tillträde till programmet.

Syfte

Kursen syftar till att stimulera reflektion kring matematikens utveckling och betydelse genom historien liksom dess idag aktuella forskningsområden, samt ge en inblick i olika arbetsområden som en teknisk matematiker kan verka inom. 

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  1. Förklara hur matematikämnet växt fram och påverkat andra vetenskaper och samhället i stort
  2. Förklara några av matematikens forskningsområden och hur dessa tillämpas i olika ingenjörsdiscipliner
  3. Skriva en sammanfattande text som utgör en syntes av olika källor till information

Innehåll

Ett antal nedslag i matematikens historia och i aktuella matematiska forskningsområden av såväl inommatematisk som tillämpad karaktär, som tillsammans illustrerar ämnets bredd och betydelse. Exempel hämtas från bl.a. algebra, analys, beräkningsvetenskap, kombinatorik, optimeringslära, sannolikhetslära och statistik. 

Organisation

Föreläsningar, varav ett antal är gästföreläsningar av företrädare för olika matematiska forsknings- och tillämpningsområden. Fackspråksföreläsningar.

Litteratur

Föreläsningsanteckningar

Examination inklusive obligatoriska moment

Med utgångspunkt ifrån föreläsningarna i matematik skriver studenterna en sammanfattande text. Trots att föreläsningsserien saknar ett egentligt tema (annat än att orientera om matematik) förväntas studenterna, med fackspråksinslaget och föreläsningen om LaTeX som stöd, syntetisera central och stödjande information från olika föreläsningar till en sammanhängande text med en tydlig central idé vars syfte antingen är (i) att redogöra för hur matematikämnet utvecklats, påverkar och interagerar med andra vetenskaper och samhället i stort, eller (ii) att redogöra för några av matematikens centrala idéer och hur matematik tillämpas i ingenjörsdiscipliner, d v s säga någonting om den yrkesmässiga tillämpningen av matematik. 

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.