Kursplan fastställd 2021-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnManufacturing processes
- KurskodMPR034
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPPEN
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeAutomation och mekatronik, Maskinteknik
- InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 34122
- Max antal deltagare88
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0111 Tentamen, del A 6 hp Betygsskala: TH | 6 hp |
| |||||
0211 Laboration, del B 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp |
I program
- MPAEM - MATERIALTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPDES - TEKNISK DESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPPDE - PRODUKTUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPPDE - PRODUKTUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPPEN - PRODUKTIONSUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatorisk)
Examinator
- Peter Krajnik
- Biträdande professor, Material och tillverkning, Industri- och materialvetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundkurs i tillverkningsteknik.
Syfte
Kursens syfte är att sätta in tillverkningsprocesser i ett produktionssammanhang. Målet är vidare att träna några viktiga ingenjörsuppgifter inom detta område; process-utveckling och -optimering, lösning av kvalitetsrelaterade problem samt processval.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva de viktigaste tillverkningsprocesserna med avseende på tillämpningar, ekonomi och miljöpåverkan.
- Förklara tillverkningsprocessers roll i ett produktionssystem, inklusive deras behov av lämplig utrustning, verktyg och automation baseras på till exempel produktionsvolymen.
- Förstå och kunna förklara sambandet mellan den grundläggande funktionen hos en tillverkningsprocess, de verktyg som används och resulterande produktegenskaperna (t.ex. toleranser och ytegenskaper).
- Göra ett principiellt val av tillverkningsprocess i en processkedja för en färdig detalj.
- Beskriva hur några av de vanligaste komponenterna och produkterna inom modern industri tillverkas.
- Förstå betydelsen av kontrollgränser och specifikationsgränser för analys av processduglighet.
- Förstå grundläggande industriell praxis för att bestämma kapabiliteten hos ett mätsystem.
Innehåll
- Tillverkningsprocessers roll i produktionssystem
- Plastisk bearbetning med fokus på modern plåtformningsprocesser
- Skärande bearbetning med inriktning på fräsning och avancerad bearbetning
- Precisionsbearbetning och funktionsytor
- Introduktion till okonventionella metoder, med fokus på laserteknik
- Fogningsmetoder med fokus på sammanfogning av tunnplåt och introduktion till limning och lödning
- Processutveckling och optimering
- Processval
- Introduktion till kvalitetsteknik med fokus på processduglighet och analys av mätsystem.
Organisation
Kursen kommer att bestå av: En serie föreläsningar, inklusive gästföreläsningar av experter inom respektive område. Fyra laborationer utförs där ingenjörsmässiga uppgifter tillämpas. Fyra grupparbeten som följer på laborationerna där resultat från laborationerna används i tillämpade inlämningsuppgifter.Litteratur
Kurspärm, sammanställd av institutionen. Pärmen innehåller en rad olika informationskällor. Teori blandas med vetenskapliga artiklar för att få både grunderna och den pågående utvecklingen inom de olika tillverkningsmetoder. Pärmen (innehållet) säljs på Cremona.Examination inklusive obligatoriska moment
Skriftlig tentamen, godkända inlämningsuppgifter och laborationer.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.