Kursplan fastställd 2024-02-12 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnForm theory and exploration
- KurskodMPP111
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPDES
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeTeknisk design
- InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 16112
- Max antal deltagare40 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0109 Inlämningsuppgift 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- MPDES - TEKNISK DESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPDES - TEKNISK DESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Johan Heinerud
- Tekniklektor, Design & Human Factors, Industri- och materialvetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
MPP121 Formlära eller motsvarande
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna en högre förståelse för produktrelaterad formgivning. Studenten ges verktyg och träning för avancerad formgivning. Med bas i teori och metoder som presenteras under föreläsningar och i kurslitteratur, översatta i praktiska övningar, är avsikten att göra den studerande bekväm att arbeta med abstrakta och formorienterade processer. Vidare ges träning i att länka innehåll, funktion och semantiska budskap samt att kunna implementera dessa i formorienterad produktutveckling. Syftet är också att undersöka, uppleva och reflektera över sambandet mellan formintention och formuleringen av ett specifikt formspråk
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
A. På ett självständigt sätt driva, planera och genomföra ett eget formgivningsprojekt utifrån beskrivning.
B. Analysera, specificera, och diskutera innehåll och struktur i tredimensionella former.
C. Utforska och visa på likheter/analogier/ referenser i nutida och historisk tredimensionell formgivning
D. Länka innehåll, funktion och semantiska budskap med färdigheter i att kunna formge och implementera dessa i form-orienterade applikationer.
E. Genom praktiska övningar demonstrera ökad kunskap om formgenererande verktyg, deras möjligheter samt begränsningar
F. Genom seminarier, presentationer och peer review demonstrera en ökad förståelse för form, hur den genereras och dess konsekvenser.
G. Genom seminarier redogöra för, diskutera och reflektera över form, formens struktur och innehåll, formmorfologi och organisation samt formteori.
H. Genomföra en formorienterad designprocess både lateralt (från en idé till en annan) och vertikalt (från grov till fin i detalj)
Innehåll
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, kreativa övningar, praktiska övningar, seminarier och schemalagd tid för reflektion.
A-B, D-H Dessa lärandeaktiviteter länkar till fyra Boxar som alla har samma struktur men som har olika innehåll sett till teori, metoder/verktyg, övningar och formmedium.
Strukturen ser ut enligt följande:
Introduktion/teori/övningar/reflektion/teori/övningar/formuppgift/seminarie:
Introduktion
Kreativ och multimodal inledning som kopplar till boxens innehåll
Teori
Grundläggande teori kopplad till boxens innehåll
Övningar
Förberedande övningar som ger grund för att genomföra boxens formuppgift. Kan ske både individuellt och i grupp.
Reflektion
Schemalagd tid för reflektion över teori och övningar
Teori
Kompletterande teori som belyser/förtydligar/kompletterar det första teoripasset
Övningar
Ytterligare förberedande uppgifter. Kan ske både individuellt och i grupp.
Formuppgift
Huvuduppgiften för boxen är kopplat till specifikt materialmedium och omsätter teoretiskt innehåll, metoder och verktyg. Genomförs som grupparbete.
Seminarie
Redovisning i liten grupp av formuppgiften för boxen samt peer review av annan grupps arbete.
C. Föreläsning samt övningsuppgifter.
För varje box görs även en reflekterande dagbok och en visuell portfolio som ger studenten möjlighet att samla in, strukturera, värdera och dokumentera den kunskap och erfarenhet man fått och därigenom skapas möjligheter att ta upp enskilda och kritiska reflektioner kring det egna kreativa arbetet.
Organisation
Se "Innehåll".Litteratur
Annonseras vi kursstart.
Examination inklusive obligatoriska moment
A-B, D-H: Närvaro (80%) på föreläsningar. Aktivt arbetande med övningar/uppgifter i klassrum. Ta vara på handledningstillfällen. Slutföra inlämningsuppgifter. Genomföra genomtänkt peer review på samtliga formuppgifter dvs. kunna ta och ge kritik under seminarietillfälle. Lämna in slutredovisningar på formuppgifterna i samtliga boxar i form av Reflektiv dagbok och Visuell portfolio.
C: Närvaro (80%) och aktivt deltagande på föreläsning och övningar.
Övningar av förberedande karaktär i klassrum bedöms enligt princip U/G
Varje Box bedöms baserat på process och faktiskt resultat enligt principen U, 3, 4 5 och är en sammanvägning dels av det gemensamma arbetet i grupp genom:
- Förmåga att använda sig av relevant fakta, teoribildning och metoder.
- Förmåga att omsätta/omvandla inhämtad kunskap till färdigheter och förmågor i valt formmedium.
- Förmåga att omsätta genomfört arbete i bilder, skisser eller andra representationer av process och resultat på relevant sätt.
- Att använda ett relevant vokabulär vid seminarier och slutpresentation.
dels genom:
- individuella prestationer i Reflektiv dagbok och Visuell portfolio för de respektive boxarna.
Över alla boxar bedöms också graden av progression, något som kompletterar det sammantagna betyget som baseras på ett genomsnitt av de i kursen genomförda uppgifterna.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.