Kursplan fastställd 2025-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnProgramming and algorithmic thinking
- KurskodMMS325
- Omfattning3 Högskolepoäng
- ÄgareTKSAM
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeDatateknik
- InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 58139
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0125 Tentamen 3 hp Betygsskala: TH | 3 hp |
I program
- TISAM - Samhällsbyggnadsteknik, högskoleingenjör, Årskurs 1 (obligatorisk)
- TKSAM - Samhällsbyggnadsteknik, civilingenjör, Årskurs 1 (obligatorisk)
Examinator
- Henrik Ström
- Biträdande professor, Strömningslära, Mekanik och maritima vetenskaper
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Inga formella förkunskaper, men många exempel kommer att bygga på gymnasiematematik och fysik. Datorvana motsvarande att kunna använda ordbehandlingsprogram.
Syfte
Datorn är idag ett av ingenjörens viktigaste verktyg för bl.a. beräkning, visualisering, rapportskrivning och dokumentation. Genom att låta datorn utföra de enkla men tidsödande arbetsuppgifterna kan ingenjören fokusera på de mer komplicerade och svåra arbetsuppgifterna och på så sätt bli mer effektiv i sitt arbete. Dessutom kan man ofta utnyttja tidigare investerat arbete (eget eller andras) flera gånger om i flera olika sammanhang. Med goda kunskaper i programmeringsteknik har man tillgång till ett mycket viktigt verktyg för att analysera, modellera, simulera och visualisera många av de ingenjörsproblem man stöter på både under studietiden och i arbetslivet. När man lär sig programmeringsteknik får man samtidigt träna metodisk problemlösning vilket är den kanske viktigaste färdighet en ingenjör kan ha. Efter avslutad kurs kan studenten fortsätta lära sig mer på egen hand genom aktivt användande av programmering och algoritmiskt tänkande i andra sammanhang.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Använda datorn som ett verktyg för att lösa och numeriskt analysera ingenjörsproblem i kommande kurser och i yrkeslivet
- Konstruera egna program utifrån problembeskrivning
- Tolka och vidareutveckla existerande program
Innehåll
Kursen presenterar programmering som en kombination av upp till fem beståndsdelar: input, output, aritmetik, villkorad exekvering och repetition. Delinnehåll: grundläggande definitioner och begrepp, olika typer av variabler, utskrift till skärm, if-while-for, algoritmer, funktioner, effektivitet och stil, felsökning, och skriva till/läsa från fil. Speciell tonvikt läggs under kursens andra hälft på algoritmiskt tänkande.
Organisation
Undervisningen består av föreläsningar, övningar i mindre grupper samt handledning. För att lära sig att programmera är det helt nödvändigt att själv konstruera och provköra program. Därför spelar den obligatoriska inlämningsuppgiften en central roll där studenterna får i uppgift att konstruera ett större program genom stegvis vägledning.Litteratur
"Python från början" av Jan Skansholm, Upplaga 2, Studentlitteratur 2024Examination inklusive obligatoriska moment
Kursen avslutas med en tentamen enskilt vid dator, där studentens förmåga att konstruera och förstå enkla program skall dokumenteras. Vid tentamen ges graderade betyg vilka utgör slutbetyg för kursen. För godkänd kurs krävs dessutom att den obligatoriska inlämningsuppgiften blivit inlämnad och godkänd.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.