Kursplan för Introduktion till programmering och AI

Kursplan fastställd 2025-02-19 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnIntroduction to programming and AI
  • KurskodMMS320
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKMSK
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeDatateknik, Maskinteknik, Matematik
  • InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 44118
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0125 Inlämningsuppgift 1,5 hp
Betygsskala: UG
1,5 hp
0225 Tentamen 2,5 hp
Betygsskala: TH
2,5 hp
0325 Inlämningsuppgift 3,5 hp
Betygsskala: UG
3,5 hp

I program

Examinator

Information saknasGå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Inga formella förkunskaper, men många exempel kommer att bygga på gymnasiematematik och fysik. Datorvana motsvarande att kunna använda ordbehandlingsprogram.

Syfte

Kursen syftar till att introducera programmering, algoritmiskt tänkande och artificiell intelligens för ingenjörsmässiga tillämpningar. Efter avslutad kurs ska studenten kunna använda en dator för att lösa och analysera elementära tekniska problem. De förvärvade färdigheterna omfattar grundläggande programmering, databehandling, implementering av algoritmer och tillämpning av AI-verktyg.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Använda datorn som ett verktyg för att lösa och numeriskt analysera ingenjörsproblem
  • Konstruera egna program utifrån problembeskrivning
  • Tolka och vidareutveckla existerande program
  • Känna till nyttor och begränsningar med artificiell intelligens, inklusive dess etiska och samhälleliga implikationer
  • Tillämpa AI-verktyg och -algoritmer för att lösa elementära tekniska problem, uppvisandes fördjupat algoritmiskt tänkande och beräkningsskicklighet

Innehåll

I kursen ingår följande moment:
  • Programmering presenteras som en kombination av upp till fem beståndsdelar: input, output, aritmetik, villkorad exekvering och repetition. Undervisningen innehåller genomgångar av grundläggande definitioner och begrepp, variabler/datatyper, if-while-for, funktioner, plottning, utskrift till skärm, algoritmer, skriva till/läsa från fil, effektivitet och stil, numerik, felmeddelanden och felsökning och visualisering.
  • Speciell tonvikt läggs på algoritmiskt tänkande, som utgör en viktig bas för både programmering och ingenjörsmässig problemlösning i allmänhet.
  • En översikt av artificiell intelligens som område ges, med fokus på dess mål, historia och nyckelkoncept, inklusive kunskapsrepresentation, resonemang, sökalgoritmer och maskininlärning. Särskild tonvikt läggs på datamanipulation och planering.
  • En inblick i hur djupinlärningsbaserade verktyg fungerar ges, inklusive generativa AI-modeller och stora språkmodeller. Praktiska exempel visar deras tillämpningar inom ingenjörssammanhang. Sessionerna betonar verktygens möjligheter och begränsningar samt de etiska överväganden som omger deras användning.

Organisation

Undervisningen består av föreläsningar, övningar i mindre grupper samt handledning. För att lära sig att programmera är det helt nödvändigt att själv konstruera och provköra program. Därför spelar de obligatoriska inlämningsuppgifterna en central roll där studenterna får i uppgift att konstruera egna program.

Litteratur

"Python från början" av Jan Skansholm, Upplaga 2, Studentlitteratur 2024

Examination inklusive obligatoriska moment

Under kursen ges en tentamen enskilt vid dator, där studentens förmåga att konstruera och förstå enkla program dokumenteras. Vid tentamen ges graderade betyg vilka utgör slutbetyg för kursen. För godkänd kurs krävs dessutom att de obligatoriska inlämningsuppgifterna blivit inlämnade och godkända. För momenten inlämningsuppgift ges bara betygen godkänd och underkänd.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.