Kursplan fastställd 2025-02-16 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnPractical leadership
- KurskodMMS305
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareFVIID
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeSjöfartsteknik
- InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 69117
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0125 Övning, del A 3 hp Betygsskala: UG | 3 hp | ||||||
0225 Övning, del B 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | ||||||
0325 Övning, del C 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | ||||||
0425 Inlämningsuppgift, del D 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp |
I program
Examinator
- Mats Gruvefeldt
- Instruktör, Maritima studier, Mekanik och maritima vetenskaper
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kunskaper och färdigheter motsvarande lärandemålen i följande kurser:Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten förståelse och kunskaper om den operativa driften och ledarskapet ombord på ett passagerarfartyg och på fartygets nöd- och krisorganisation samt hantering av stora grupper passagerare och besättning.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Del A Passagerarfartyg och krishantering- Kunskaper i policy och procedurer speciella förpassagerar- / kryssningsfartyg.
- Kunskaper och praktiska färdigheter specifikt för fartygsoperationer förpassagerar- / kryssningsfartyg.
- Teoretiska kunskaper i krishantering för behörighetskursen Crowd and Crisis Management, CCM
- Beskriva de åtgärder man bör ta i första skedet efter en incident
- Utföra de beräkningar som krävs för att fastställa med vilken kraft ett fartygs står på grund
- Definiera stabilitetsförändrande begrepp och dess påverkan på fartyget i sjö
- Beskriv principerna i kommunikation för att förstå och göra sig förstådd
- Visa förmåga att ge och ta feedback
- Beskriva gruppdynamiska grunder
- Beskriv grundläggande ledarskapsprinciper
- Redogör för friskfaktorer i en professionell miljö
- Beskriv innebörden i medarbetarskap
Innehåll
Del A Passagerarfartyg och krishantering- Policy och procedurer för passagerar- / kryssningsfartyg
- Simuleringar av specifika fartygsoperationer speciella för Passagerarfartyg/Kryssningsfartyg
- Fartygets säkerhetsorganisation (Föreläsning)
- Katastrofer till sjöss
- Katastrofpsykologi
- Planera säkerhetsorganisationen och genomföra realistiska övningar
- Utnyttja befintliga mänskliga och materiella resurser
- Optimalt utnyttjande av resurser (Föreläsning)
- Ledarskap och beslutsfattande i konflikt och under stress
- Situationsbedömning och åtgärder
- Leda och dirigera besättning och passagerare i nödsituationer
- Hantering av folkmassor
- Motivera, uppmuntra passagerare och besättning samt inge förtroende
- Agerandet under och efter en nödsituation samt kontroll av passagerare och besättning vid en nödsituation samt teorin bakom kris och stresshantering (Föreläsning)
- Posttraumatisk stress
- Stressyndromen inklusive de akuta
- Stressreaktioner
- Förebygga och bemöta akut stress
- Gruppen i stress och dess förväntade reaktioner
- Psykisk eftervård i samband med olyckor
- Debriefing: att lära av erfarenheten
- Kommunikation under och efter en nödsituation (Föreläsning)
- Intern kommunikation
- Kommunikationshinder och strategier
- Information till passagerare
- Media hantering
- Grundläggande läckstabilitet, beräkningsexempel
- Praktiskt förfarande vid olycka - haverirapporter
- Dynamisk stabilitet, begrepp och exempel
- GZ-kurva - tolkningar av och förändring vid olycka, dockning m.m.
- Kommunikationsteori
- Gruppteorier
- Ledarskapsteori
- Rollspelsövning
- Yrkesetik
- Genomför presentationer inför egen grupp/klass
Organisation
Del A Passagerarfartyg och krishantering
- Passagerarfartyg/Kryssningsfartygs organisation och ledningsstruktur. (Föreläsningar)
- Policy och procedurer för Passagerarfartyg/Kryssningsfartyg (Föreläsningar)
- Simuleringar av specifika fartygsoperationer speciella för Passagerarfartyg/Kryssningsfartyg (simuleringar obligatorisk deltagande)
- Krishantering - Crowd and Crisis Management, CCM (30 timmar, obligatoriskt deltagande)
- Del av kursen - Krishantering / Crowd and Crisis Management, CCM - uppfyller kraven i TSFS 2011:116 Allmänna råd till bilaga 6 "Riktlinjer för utformning av utbildning i krishantering" för utfärdande av certifikat.
- I kursen kommer det vara flertal olika moment; föreläsningar, övningar, och rollspel. Den centrala arbetsformen kommer att vara seminariet där det ingår att ta del av ett specifikt material. I seminarierna blir man godkänd om man har redogjort för materialet samt lagt en personlig reflektion på det. Reflektionen behöver inte vara i linje med vad läraren har för åsikt i sakfrågan så länge som argumentet för ståndpunkten är väl underbyggt och åsikter och premisser tydligt går att skilja.
Litteratur
Magnusson, T. och Lewenhaupt, I (2013) Krisledarskap - Beredskap och hantering av kriser inom sjöfarten Jure Förlag ISBN 978-91-7223-518-2Hydrostatiska tabeller SAGA FEEDER
Examination inklusive obligatoriska moment
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.