Kursplan för Kommunikation om en hållbar sjöfart

Kursplan fastställd 2025-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnCommunicating sustainable shipping
  • KurskodMMS300
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPMAR
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeSjöfartsteknik
  • TemaMiljö och hållbar utveckling 7,5 hp
  • InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 01123
  • Max antal deltagare30 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0125 Inlämningsuppgift, del A 2 hp
Betygsskala: UG
2 hp
0225 Projekt, del B 5,5 hp
Betygsskala: UG
5,5 hp

I program

Examinator

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Social hållbarhet sjöfart (MMS295), eller motsvarande, bestående av:
- Samband mellan sjöfart och arbetsförhållanden, kvalitetsledning, ergonomi, hantering av mänskliga resurser,
- Användning av ramar och standarder för säkerhetsinspektioner
- Föreskrifter om skydd för den personliga integriteten vid behandling av personuppgifter

Sjöfart och miljö (MMS290), eller motsvarande, innefattande:
- Samband mellan sjöfart och naturmiljö
- Verktyg för beslutsstöd i miljöfrågor
- Energiledningspraxis i rederier

Syfte

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper, färdigheter och förståelse i vetenskaplig presentation och opposition på vetenskapliga rapporter inom hållbar sjöfart. Under kursen kommer kursdeltagarnas färdigheter i kommunikation av forskning och kunskap om forskningens filosofi och användning av forskningsmetoder att vidareutvecklas.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Kunskap och förståelse
- Förklara användningen av akademiska och icke-akademiska källor för att kommunicera forskning om social och miljömässig hållbarhet.
- Beskriv barriärer och möjligheter i utvecklingen av hållbar sjöfart
- Förklara etiska aspekter i att utföra forskningsstudier
- Beskriv analys av akademiska arbeten inom hållbar sjöfart
- Beskriv färdigheter och kunskaper som krävs för att fortsätta det studerade ämnet
- Beskriv utveckling av hållbar sjöfart utifrån koncept som används inom sjöfartsförvaltningen

Tillämpning
- Tillämpa metoder som används för granskning av vetenskaplig litteratur och regulatoriska riktlinjer
- Utföra ett forskningsprojekt inom hållbar sjöfart
- Genomför muntlig presentation av en akademisk rapport.
- Gör muntlig och skriftlig opposition på en akademisk rapport/arbete.

Innehåll

Kursen kommer att organiseras kring en serie fallstudier inom social och miljömässig sjöfart

- Granskning av vetenskapliga arbeten om social och miljömässig hållbar sjöfart.
- Skriver en vetenskaplig rapport om hållbar sjöfart.
- Opposition mot ett vetenskapligt arbete om social och miljömässig hållbar sjöfart.
- Muntlig presentation av ett vetenskapligt arbete om hållbar sjöfart.

Organisation

Kursen är upplagd kring:

- Föreläsningar
- Gästföreläsningar (obligatorisk)
- Litteraturseminarier (obligatoriskt)
- Projektuppgift (obligatorisk)
- Projektpresentationsseminarium (obligatoriskt)

Litteratur

Alley M., (2013). The craft of Scientific presentations, Critical steps to succeed and critical errors to avoid, (2nd Edn.), Springer

Examination inklusive obligatoriska moment

Del A-Inlämningsuppgift (2HP)
- Litteraturseminarium, 1 ECT (0,5 ECT/ seminarium), Betygsatt: Godkänd (P)-Underkänd (F)
- Oppositionsseminarium, 1ECT, Betygsatt: Godkänd (P)-Underkänd (F)

Del B-Projekt (5,5HP)
- Projektrapport (4,5ECT), Betygsatt: Godkänd (P)-Underkänd (F)
- Projektpresentation (1ECT), Betygsatt: Godkänd (P)-Underkänd (F)

För godkänd kurs måste alla examinationselement vara godkända. Underkänd på något av examinationselement examineras under kursens omtentamensperiod.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.