Kursplan för Sjöfart och miljö

Kursplan fastställd 2025-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnShipping and the environment
  • KurskodMMS290
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPMAR
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeSjöfartsteknik
  • TemaMiljö och hållbar utveckling 7,5 hp
  • InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 01121
  • Max antal deltagare30 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0125 Tentamen, del A 6 hp
Betygsskala: TH
6 hp
0225 Inlämningsuppgift, del B 1,5 hp
Betygsskala: TH
1,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Inga.

Syfte

Kursens syfte är att inspirera och stimulera studenten att reflektera över hur hon eller han kan bidra till en miljömässigt hållbar utveckling. Kursen ska göra det möjligt för studenterna att agera förändringsagenter i sitt framtida arbete, vare sig det är inom ett företag, myndighet, organisation eller som forskare.

För att möta detta syfte ger kursen grundläggande förståelse för begreppet "hållbar utveckling", samt kunskap om användning av naturresurser och ekosystemtjänster. Kursen belyser relationen mellan sjöfart och naturmiljö. Den grundläggande förståelsen för miljöproblem relaterade till sjöfartsverksamhet, såsom utsläpp till hav och luft, och andra hållbarhetsfrågor relaterade till transportverksamhet presenteras och betonar hur miljöpåverkan från sjöfarten kan minskas. Kursen ska främja ett personligt engagemang kring hållbarhetsfrågor och att ge studenten de kunskaper och verktyg som behövs för att hantera komplexa miljömässiga hållbarhetsproblem i sin framtida karriär.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Kunskap och förståelse
- Förklara sambandet mellan sjöfart och naturmiljö.
- Beskriv verktyg för beslutsstöd i miljöfrågor.
- Visa förståelse för god energiledningspraxis i rederier.

Tillämpning
- Diskutera och kommunicera miljömässiga randvillkor för sjöfarten.
- Diskutera aktuell forskningslitteratur inom området.
- Tillämpa systemperspektiv för att identifiera utmaningar med övergången till hållbar sjöfart

Innehåll

Kursen kommer att täcka ett brett spektrum av ämnen inom havsmiljö och miljö-/energiledning. Föreläsningarna kommer att organiseras kring relationen mellan sjöfart och naturmiljö och om hur påverkan kan minskas, miljöregler för sjöfart och miljö-/energihushållningsaspekter inom sjöfarten. Det finns tre huvudämnen i kursen:

- Utsläpp av luftföroreningar och påverkan på människors hälsa och miljön.
- Påverkan på den marina miljön från sjöfart och annan maritim verksamhet.
- Regler, strategier och tekniker för att minska dessa utsläpp.

Organisation

Kursen består av föreläsningar, grupp- och klassdiskussionsseminarier kring fallforskningslitteratur och skriftliga tentor.

Kursen är uppdelad i etapper som examineras på olika sätt. Det första steget (A) är den allmänna kursen. Den motsvarar 6,0 hp och examineras genom en avslutande tentamen som genomförs i slutet av kursen. Den andra etappen (B), 1,5 hp, kommer att vara obligatoriska litteraturseminarier som betygsätts "ej godkänd" eller "godkänd".

Litteratur

- Shipping and the Environment - Improving Environmental Performance in Marine Transportation (2016). Andersson, Brynolf and Lindgren editors. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg

- Litteratur och material som publiceras på kurshemsidan

Examination inklusive obligatoriska moment

Del A examineras genom skriftliga duggor under kursen, betygsskala "underkänt", 3, 4 och 5

Del B examineras med en skriven rapport och en muntlig presentation, betygskala "underkänt", 3, 4 och 5

För slutbetyg på kursen krävs godkänt på alla delar. Slutbetyget på kursen är en viktad sammanvägning av betygen på del A och B 

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.