Kursplan för Energiteknik

Kursplan fastställd 2023-02-12 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnEnergy technology
  • KurskodMMS275
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTIMAL
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeMaskinteknik
  • InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 65137
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0123 Laboration 1,5 hp
Betygsskala: UG
1,5 hp
0223 Tentamen 6 hp
Betygsskala: TH
6 hp
  • 15 Mar 2024 fm L
  • 07 Jun 2024 fm L
  • 22 Aug 2024 fm L

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Kurserna LMA401/MVE575 Matematisk analys och MVE580/MVE570 Linjär algebra och differentialekvationer, eller motsvarande kunskaper.

Syfte

Kursens avser att ge studenterna nödvändiga kunskaper och färdigheter för att med ett hållbarhetsperspektiv kunna beskriva olika energiformer och hantera energiförsörjning, energilagring och energiomvandlingar i tekniska system och olika ingenjörsmässiga sammanhang. Detta inkluderar grundläggande kunskaper inom termodynamik, energiteknik och strömningsmekanik. Vidare ska studenterna ges övergripande kunskaper om samhällets energiförsörjning och energianvändning.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Kunskap och förståelse
  • Redogöra för energisystemet med de viktigaste primärenergiresurserna och energibärarna globalt och i Sverige.
  • Beskriva olika energiformer och tekniker för omvandling mellan dem samt för lagring av energi.
  • Redogöra för grundläggande termodynamiska begrepp samt termodynamikens första och andra huvudsats.
  • Redogöra för fluiders egenskaper samt grundläggande strömningsmekaniska ekvationer.
  • Redogöra för grundläggande begrepp och mekanismer för värmeöverföring.
Färdigheter och förmågor
  • Utföra beräkningar inklusive verkningsgrad för vanliga typer av energiomvandlingar och termodynamiska processer.
  • Beräkna energianvändning för olika verksamheter och processer.
  • Utföra strömningsmekaniska beräkningar baserade på Bernoullis ekvationer.
  • Planera, utföra och rapportera praktiska mätningar inom strömningsmekanik och termodynamik.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • Utvärdera hållbarhet för olika typer av energi- och materialanvändning samt tillämpa hushållning och cirkularitet.

Innehåll

Följande ämnen tas upp i kursen:
  • Energiformer och energikvalitet.
  • Arbetssätt för energianalys inklusive grundläggande termodynamik, bl a systemdefinitioner, energiomvandlingar, verkningsgrader, reversibla och irreversibla processer.
  • Tekniska system för energiomvandlingar samt tekniker för lagring av energi.
  • Grundläggande strömningsmekanik, begrepp och beräkningar baserade på Bernouillis ekvationer.
  • Egenskaper för ämnen och fluider relevanta för energi- och strömningstillämpningar.
  • Samhällets primärenergiresurser och energibärare.
  • Miljöpåverkan och inverkan på hållbar utveckling från energianvändning, elproduktion och energilagring.

Organisation

Undervisningen består av föreläsningar, räkneövningar med demonstrationsräkning och självverksamhet, samt en laboration.

Litteratur

Thermal-Fluid Sciences av Cengel, Cimbala och Ghajar, McGrawHill.

Examination inklusive obligatoriska moment

Tentamen (6,0 hp) och laboration (1,5 hp). För godkänd laboration krävs godkänd laborationsrapport. I kursen ges även en frivillig dugga som kan ge bonuspoäng till tentamen.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.