Kursplan fastställd 2021-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnMaterials characterisation and failure analysis
- KurskodMMK082
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPAEM
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeMaskinteknik
- InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 09117
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0111 Tentamen, del A 4 hp Betygsskala: TH | 4 hp |
| |||||
0211 Projekt, del B 3,5 hp Betygsskala: UG | 3,5 hp |
I program
- MPAEM - MATERIALTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatorisk)
- MPMOB - MOBILITETSTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPMOB - MOBILITETSTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPPEN - PRODUKTIONSUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPPEN - PRODUKTIONSUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Mats Norell
- Universitetslektor, Material och tillverkning, Industri- och materialvetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundkurser i MaterialteknikSyfte
Studenterna skall vinna kunskap om moderna analystekniker och testmetoder med fokus på deras användning för att undersöka materials struktur och egenskaper. Kursen är inriktad på tillämpning och användning av olika metoder för att studera materialrelaterade problem i tekniska system. Problem som behandlas är t.ex. hur utseende och sammansättning för såväl yttre ytor som materialens struktur kan karaktäriseras, mätning av materialegenskaper, val av mät- och analysmetoder samt hur man strukturerar undersökningen av ett materialproblem som helhet på ett systematiskt sätt.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva de viktigaste analys- och provningsmetoderna som används i materialkaraktärisering.
- Motivera val av analysmetoder baserat på deras möjligheter och begränsningar samt resultatens relevans för ett materialtekniskt problem.
- Använda några av dessa metoder i praktisk analys och tolka resultaten för att undersöka potentiella orsaker till materialrelaterade haverier.
Innehåll
Inom kursen behandlas olika tekniker med fokus på deras tillämpning för att bestämma olika materialegenskaper.- Metodiken i haverianalys diskuteras och fraktografi introduceras.
- En översikt över olika metoder för mekaniks provning tar upp hur de kan tillämpas för olika materialgrupper och ge information
- Med tyngdpunkt på metaller diskuteras hur materialens struktur, sammansättning, defekter och restspänningar kan studeras med elektronmikroskopi, icke-förstörande provning och röntgendiffraktion.
- Fastransformationer och andra reaktioner kan undersökas med termisk analys.
- Ytanalysmetoderna XPS och AES kan ge information om ytornas kemiska sammansättning och tillstånd för olika material.
Organisation
Analystekniker och provningsmetoderna presenteras och diskuteras i föreläsningar. Under halva kursen arbetar studenterna med ett analysprojekt för att undersöka möjliga orsaker till ett materialrelaterat problem/haveri. Det skall behandlas med hänsyn till kunskap från tidigare kurser och från litteraturstudier. Studenterna väljer lämpliga analysmetoder för problemet med hänsyn till analysteknikerna möjligheter och begränsningar. Sedan genomför de analyserna, rapporterar och presenterar resultat och slutsatser.Litteratur
ASM handbook, e-böcker och annan digital information, föreläsningsmaterial.Examination inklusive obligatoriska moment
Skriftlig tentamenNärvaro vid laboratoriebesök
Aktivt deltagande i rapporterat, presenterat och godkänt projekt
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.