Kursplan fastställd 2024-02-02 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnTechnical project in electrical engineering
- KurskodMCC146
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKELT
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeElektroteknik
- InstitutionMIKROTEKNOLOGI OCH NANOVETENSKAP
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 50150
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0124 Projekt 4,5 hp Betygsskala: UG | 2 hp | 2,5 hp | |||||
0224 Inlämningsuppgift1 3 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | 1,5 hp |
I program
Examinator
- Christian Fager
- Professor, Mikrovågselektronik, Mikroteknologi och nanovetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
-Syfte
Kursen syftar till att introducera studenter på Elektroteknikprogrammet till projektarbete som en ingenjörsmässig arbetsform och att introducera elektroteknik som ett kunskapsområde. Projektuppgifterna kan varierar från år till år, men ämnesmässigt behandlar projekten olika tillämpningar inom elektroteknik.Inom ramen för kursen tränas projektarbete på ett systematiskt vis där bl.a. skillnaden mellan innehåll och process i ett projekt, gruppdynamik, rapportskrivande och muntlig presentation behandlas och övas. Kursen syftar därmed till att ingenjörsstudenterna utvecklar metoder för att använda arbetsgruppen som ett effektivt redskap för att genomföra en elektroteknisk studie tillsammans med andra.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
1. Redogöra för grundläggande elektrotekniska begrepp relaterade till projektuppgiften.2. Arbeta i en projektgrupp med en öppen problemställning inom elektroteknik, föreslå en lösning.
5. Tillämpa metoder för att arbeta effektivt i grupp.
6. Reflektera över erfarenheter av grupparbete, inklusive aspekter av jämlikhet och inkludering, och analysera samspelet utifrån olika perspektiv.
7. Skriva en akademisk rapport med flera författare, beskrivande ett problembaserat projekt, med korrekt hantering av vetenskapliga källor.
8. Planera och genomföra en muntlig redovisning av projektet utifrån såväl tekniska som etiska aspekter och hållbarhet.
Innehåll
Kursen börjar med en teknisk introduktion till projekten, vilket följs av en guidad litteraturstudie relaterad till vald projektuppgift.
Dessa grundläggande kunskaper kommer sedan till användning i projektet, där studenterna arbetar i grupper med att lösa ett relevant elektrotekniskt problem. Projektet innefattar även reflektion kring etik, miljöpåverkan, ekonomi och utveckling för en hållbar framtid, kopplat till den valda tillämpningen. Varje projekt kommer att stödjas av praktiska moment som illustrerar utmaningarna i en verklig tillämpning.
Förutom tekniskt innehåll, behandlar kursen:
- Strategier för effektiv kommunikation
- Projektdokumentering m.h.a. en projektmodell
- Skrivandeprocessen
- Gruppdynamik, inklusive arbete i grupp och grupparbetets roll
- Rapportskrivande
- Presentationsteknik
Organisation
Kursen består av två huvuddelar: Tekniskt projektarbete (4,5 hp) och teknisk kommunikation på engelska (3 hp). Det finns ett antal icke-obligatoriska tekniska föreläsningar. Dessutom ingår seminarier, workshops och schemalagda gruppmöten, som alla kräver obligatorisk närvaro. Gruppdynamiken består av obligatoriska föreläsningar, workshops och reflektion.Litteratur
Tekniskt projekt: Utdelat material och manualer, samt källor från genomförd litteraturstudie.Examination inklusive obligatoriska moment
För att bli godkänd på delen Tekniskt Projekt (4,5 hp) så krävs att samtliga följande moment är godkända: Teknisk rapport, muntlig slutredovisning, aktivt deltagande i projektet och projektmöten, dokumentering av arbetet i mötesprotokoll.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.