Kursplan fastställd 2021-02-10 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnTechnical project in electrical engineering
- KurskodMCC145
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKELT
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeElektroteknik
- InstitutionMIKROTEKNOLOGI OCH NANOVETENSKAP
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 50125
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0118 Projekt 4,5 hp Betygsskala: TH | 2 hp | 2,5 hp | |||||
0218 Inlämningsuppgift1 3 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | 1,5 hp |
I program
Examinator
- Hans Hjelmgren
- Docent, Mikrovågselektronik, Mikroteknologi och nanovetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
-Syfte
Kursen syftar till att introducera studenter på Elektroteknikprogrammet till projektarbete som en ingenjörsmässig arbetsform och att introducera elektroteknik som ett kunskapsområde. Projektuppgifterna kan varierar från år till år, men ämnesmässigt behandlar projekten olika tillämpningar inom elektroteknik.Inom ramen för kursen tränas projektarbete på ett systematiskt vis där bl.a. skillnaden mellan innehåll och process i ett projekt, gruppdynamik, rapportskrivande och muntlig presentation behandlas och övas. Kursen syftar därmed till att ingenjörsstudenterna utvecklar metoder för att använda arbetsgruppen som ett effektivt redskap för att genomföra en elektroteknisk studie tillsammans med andra.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
1. Redogöra för grundläggande elektrotekniska begrepp relaterad till projektuppgiften.2. Arbeta i en projektgrupp med en öppen problemställning inom elektroteknik, föreslå en lösning, undersöka och verifiera.
3. Använda mjukvara som MATLAB för enklare hantering av mätdata.
4. Bidra till projektet utifrån olika grupproller, inklusive planering och uppföljning med begränsade resurser.
5. Tillämpa metoder för att arbeta effektivt i grupp.
6. Reflektera över erfarenheter av grupparbete både under och efter projektets genomförande.
7. Skriva en akademisk rapport med flera författare, beskrivande ett problembaserat projekt, med korrekt hantering av vetenskapliga källor.
8. Muntligt såväl som i skrift diskutera och försvara den föreslagna lösningen, även utifrån hållbarhets- och etiska aspekter.
9. Ge och konstruktivt bearbeta skriftlig och muntlig feedback.
Innehåll
Kursen börjar med en teknisk introduktion till projekten, vilket följs av en guidad litteraturstudie relaterad till vald projektuppgift.
Dessa grundläggande kunskaper kommer sedan till användning i projektet, där studenterna arbetar i grupper med att lösa ett elektrotekniskt problem. Projektuppgifterna kan utgå från praktiska tekniska problem inom elektroteknik och/eller mer brett inriktade projekt som miljöpåverkan, ekonomi och utveckling för en hållbar framtid. Varje projekt kommer att stödjas av praktiska moment som illustrerar utmaningarna i en verklig tillämpning.
Förutom tekniskt innehåll, behandlar kursen:
- Strategier för effektiv kommunikation
- Projektdokumentering m.h.a. en projektmodell
- Skrivandeprocessen
- Gruppdynamik
- Rapportskrivande
- Presentationsteknik
- Engelska språket
Organisation
Kursen består av två huvuddelar: Tekniskt projektarbete (4.5hp) och teknisk kommunikation (3 hp). Det ingår föreläsningar, seminarier, workshops och gruppmöten med obligatorisk närvaro. Gruppdynamiken är uppdelad på tre tillfällen, och består av föreläsningar, workshops och reflektion.Litteratur
Tekniskt projekt: Utdelat material och manualer, samt källor från genomförd litteraturstudie.Examination inklusive obligatoriska moment
Tekniskt projekt (4.5 hp): Aktivt deltagande i projektmöten och dokumentering av arbetet. Slutbetyget (3-5) baseras på den tekniska rapporten, den individuella muntliga presentationen och en individuell dugga i mitten av terminen.Teknisk kommunikation på engelska (3 hp): Betyget (G/U) baseras på hemuppgifter och projektdokumentering. Det inkluderar utkast, mötesanteckningar, presentation och opponering, samt aktivt deltagande i övningar kring gruppdynamik. För godkänt betyg krävs inskickade hemuppgifter som uppnår målen för respektive hemuppgift.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.