Kursplan för Nanovetenskap

Kursplan fastställd 2025-02-20 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnNanoscience
  • KurskodMCC026
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPNAT
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeBioteknik, Elektroteknik, Teknisk fysik
  • InstitutionMIKROTEKNOLOGI OCH NANOVETENSKAP
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 18111
  • Max antal deltagare50 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Min. antal deltagare3
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0107 Tentamen 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp

I program

Examinator

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Grundläggande kurser inom vetenskap och teknik. Kursen är fristående men även om det inte är strängt nödvändigt är förkunskaper om grundläggande kvantmekanik en fördel.

Syfte

Målen med kursen är att introducera fysikaliska, kemiska och biologiska begrepp på nanoskala, illustrera toppmoderna prestationer inom området, diskutera möjliga framtida forskningsriktningar inom nanovetenskap och introducera studenter till forskningsmöjligheter inom nanovetenskap på Chalmers. Moduler om etik, såväl som jämlikhet, mångfald och inkludering, ingår också i denna kurs.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Lösa grundläggande problem kring kvanttransport i nanoskala
  • Exemplifiera optisk mikroskopiteknik med upplösning långt under diffraktionsgränsen; metoder för enkelmolekylär optisk spektroskopi såsom fluorescenskorrelationsspektroskopi, spetsförstärkt Raman-spektroskopi etc.
  • Utvärdera statiska (som styvhet) och dynamiska (som resonansfrekvens och dissipativa faktorer) mekaniska egenskaper hos objekt i nanoskala.
  • Beskriva konsekvenserna av nanoplasmonik och nanostrukturerade material för framtida energibesparings- och omvandlingsteknologier.
  • Utveckla originella forskningsidéer inom området nanovetenskap.
  • Utvärdera potentialen och genomförbarheten av nya forskningsidéer.
  • Förklara elementära begrepp inom etik och beskriva typiska nanoteknikfrågor.
  • Beskriva en strategi och dela en erfarenhet av att lösa ett etiskt nanoteknikproblem.
  • Reflektera över jämlikhet, mångfald och inkludering när du arbetar med ingenjörsprojekt

Innehåll

Nanovetenskap är ett snabbt växande område av intensiv forskning i skärningspunkten mellan kemi, fysik och biologi. Denna kurs ger en översikt över det breda fältet av nanoskalavetenskap och fungerar som en grund för ett masterprogram med fokus på de fysiska, kemiska, biologiska och/eller materiella aspekterna av denna disciplin. Vart och ett av de fyra huvudområdena kommer att presenteras genom en serie föreläsningar som belyser forskningens framkant och dess nuvarande status på Chalmers. Etikmodulen kommer att erbjuda en allmän översikt av etik, identifiera etiska frågor relaterade till användningen av nanoteknik, diskutera ett exempel på en sådan fråga och hur den kan hanteras, samt presentera en portfölj av etiska utmaningar.

Organisation

Femton föreläsningar ges av forskare som är aktiva inom ämnesområdet. Studenterna utformar och presenterar därefter originella förslag på forskningsprojekt baserade på teori och experimentella tekniker som presenterats under föreläsningarna. Projekten redovisas av studenterna i en minikonferens. Varje student opponerar på två andra projekt. Etikmodulen ges under en separat föreläsning.

Litteratur

Forskning och vetenskapliga artiklar som täcker olika områden inom nanoteknologi introduceras under föreläsnignarna. Kapitel ur boken: Stuart Lindsay, "Introduction to Nanoscience", Oxford University Press, 2009

Examination inklusive obligatoriska moment

Godkänd skriftlig och muntlig presentation av forskningsprojektsförslag; skriftlig tentamen (4 timmar). Etikmodulen bedöms av en skriftlig ensidig uppsats om hur man löser ett valt nanoteknologisk etiskt problem.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.