Kursplan fastställd 2019-02-07 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnLogic control project
- KurskodLEU076
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTIMEL
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeAutomation och mekatronik
- InstitutionELEKTROTEKNIK
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 67127
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0114 Projekt 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Göran Hult
Kurstillfälle 2
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 67128
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0114 Projekt 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Göran Hult
Ersätter
- LEU075 Styrprojekt
Behörighet
För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.Kursspecifika förkunskaper
Kurserna Elektriska kretsar (7,5 hp) och Grundläggande datorteknik (7,5 hp) eller motsvarande.
Syfte
Mekatronikingenjören skall behärska system av givare, aktuatorer samt fast och programmerbar elektronik för att styra förlopp hos en mekanisk process. Syftet med denna kurs är att ge studenten insikt i och kunskap om de metoder och den utrustning som förekommer vid styrning och övervakning av processer, maskiner och andra anläggningar. Huvuddelen av kursen utgörs av ett projektarbete vars syfte är att studenten utifrån funktionsspecifikation skall konstruera, funktionsprova och felsöka ett större system med flera samverkande funktioner både vad gäller hårdvara och programvara. Muntlig och skriftlig rapportering skall övas.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Innehåll
Projektplanering och projektgenomförande. Principiell uppbyggnad av styr-, regler- och övervakningssystem. Uppbyggnad, funktion och programmering av mikrokontroller (MCU) och programmerbara styrsystem (PLC). Orientering om några givare och verkställande don för binär styrning samt konstruktion och dimensionering av signalanpassning mellan dessa och styrelektroniken. Utgående från funktionsbeskrivningar formulera styrvillkor baserade på logiska grundfunktioner, minnes-, tids- och räknarfunktioner. Överföring av sekventiella styrspecifikationer till funktionsdiagram (Grafcet). Realisering av styrfunktioner med PLC och MCU. Uppgiftens komplexitet innebär normalt omfattande felsökning och funktionstester. Kursens språkutvecklande del omfattar skriftliga och muntliga uppgifter inriktade mot rapportskrivning och projektdokumentation, strategier för effektiv kommunikation och muntlig presentationsteknik. Skrivuppgifterna har ett processinriktat förhållningssätt till skrivande vilket innebär att texten bearbetas i flera steg samt att kamratrespons och förmåga att analysera sin egen text är viktiga verktyg att utveckla text.
Organisation
Huvuddelen av kursen består av ett projektarbete i grupper om normalt två studenter där olika typer av styrutrustning utifrån kravspecifikation i samverkan skall fås att styra en mekanisk process. Varje projektgrupp har ca 40 timmars obligatorisk laborationstid i för ändamålet utrustat laboratorie och med möjlighet till handledning. Under kursens första hälft ges ca 14 föreläsningstimmar som ger underlag för planering och genomförande av projektuppgiften. Kursen avslutas med skriftlig rapport och muntlig redovisning av projektet. Kursens språkutvecklande del omfattar seminarier och laborationer.
Litteratur
Kurskompendier och övrigt material kan nedladdas från kursens hemsida.Examination inklusive obligatoriska moment
Godkänt genomförd projektuppgift, godkänd muntlig och skriftlig rapportering av projektarbetet samt godkänd dugga som är inlagd efter drygt halva projekttiden. Alla laborationspass handleds och iakttas av examinerande lärare. För språkutvecklande delen krävs aktivt deltagande, skriftlig och muntlig presentation av uppgifter kopplade till projektarbetet.
Obligatorisk dugga.
Betygsskala godkänt/underkänt.