Kursplan fastställd 2025-02-11 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnEnvironmental management and science for bioengineers
- KurskodKKM081
- Omfattning6 Högskolepoäng
- ÄgareTKBIO
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeBioteknik, Kemiteknik
- TemaMiljö och hållbar utveckling 6 hp
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 48116
- Max antal deltagare70
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0115 Tentamen 6 hp Betygsskala: TH | 6 hp |
I program
Examinator
- Gregory Peters
- Professor, Environmental Systems Analysis, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Högskolegrundkurs i kemi.Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper om den naturliga miljön, om viktiga miljöproblem som människan har skapat, samt några av de huvudsakliga informationsanalytiska verktyg vi använder för att motverka miljöproblem och skydda oss självaLärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
1. beskriva olika former av mänsklig påverkan på ekologiska system
a. beskriva grundläggande begrepp i ekologi
b. förklara exempel på hur olika arter påverkar varandra och deras ekosystem
c. använda enkla beräkningar baserat på näringsämneskvoter
d. skilja mellan fyra ekosystemtjänster och förklara exempel på de
e. beskriva biodiversitetens stöd för ekologiska systemtjänster
f. beskriva stora hot mot ekosystem och deras dynamik
g. förklara samband mellan arter och ekosystem och kaskadeffekter
2. beskriva trender för och mekanismer bakom regionala och globala miljöproblem
a. redogöra för orsakerna bakom den globala uppvärmningen samt effekterna på människans samhälle
b. beskriva orsakerna bakom ozonskiktets uttunning samt effekterna på människans samhälle
c. beskriva orsakerna bakom bildning av marknära ozon och förklara varför detta är ett problem helt separerat från ozonskiktets uttunning
d. beskriva hur arbetet kring globala miljöeffekter kräver en samtidig hänsyn till ekologiska, ekonomiska och sociala dimensioner
3. beskriva och tillämpa enkla spridningsmodeller för utsläpp
a. redogöra för kemiska egenskaper som styr spridning av kemikalier i miljön
b. beskriva olika sätt att modellera föroreningars spridning i miljön
c. tillämpa enkla boxmodeller för spridningsuppskattningar
4. beskriva riskbedömningsprocessen och kemikaliers effekter på mänsklig hälsa samt utföra enkla kvantitativa riskbedömningar
a. beskriva funktion av strukturer och processer i kroppen som är relevanta för toxikokinetik och toxikodynamik
b. beskriva några kemikaliers effekter på mänsklig hälsa
c. Beskriva och tillämpa enkla kvalitativa riskbedömningsmetoder
d. Beskriva metoder för kvantitativ kemisk riskbedömning
e. utföra enkla kvantitativa riskbedömningar
5. utföra en enkel livscykelanalys i fyra steg
a. Kunna definiera funktionell enhet och andra nyckeltermer som används i goal and scope, i linje med ISO-standarden för LCA
b. Beskriva olika typer av systemgränser/avgränsningar för en LCA
c. Beskriva hur allokering ska hanteras enligt ISO
d. Utföra klassificering- och karaktärisering av resultatet i en enkel LCA
e. Förklara vilka de viktigaste momenten är när resultaten från en LCA
ska redovisas
6. beskriva hur olika verktyg, styrmedel och ledningssystem används i hållbarhetssyfte på företags-, riks- och EU-nivå
a. beskriva principer och principiella informationsverktyg kopplade till hållbar utveckling
b. beskriva hur Sverige samordnar miljöstyrning inom riket
c. beskriva vilka aktörer som finns på kemikalielagstiftningsområdet
d. beskriva hur påverkansarbete bedrivs inom EU
e. beskriva hur kemikalier regleras i EUs av REACH med flera lagstiftningar
f. Beskriva Miljöbalken och dess olika delar
g. Redogöra för hänsynsreglerna
h. Beskriva hur internationell rätt påverkar svensk miljörätt
i. Beskriva vad ett miljöledningssystem är, dess beståndsdelar och hur det kan användas för att följa upp en organisations miljöarbete
7. diskutera olika etiska avvägningsprinciper i beslutsfattande
a. Känna till och kunna tillämpa Sveriges ingenjörers etiska kod
b. Känna till och kunna tillämpa den etiska beslutsmodell som står beskriven i kursboken
c. Känna till och kunna tillämpa de tre grundläggande normativa teoribildningarna
8. utföra enkla multikriterieanalyser
a. ge en överblick över omfattningen av begreppet multikriterieanalys
b. beskriva principiella alternativa metoder i MCA
c. tillämpa MCA i enkla fall
d. beskriva hur värderingar speglas i MCA
Innehåll
Följande moment ingår i kursen: EKOLOGI OCH KRETSLOPP: Ekologiskagrunder, biogeokemiska kretslopp, globala miljöproblem,eutrofiering, mark- och vattenförsurning. SPRIDNING AV KEMIKALIER: förenklade spridningsmodeller RISKBEDÖMNING: kvalitativa och kvantitativa metoder, hygieniska gränsvärden. MILJÖN I SAMHÄLLET: livscykelanalys, miljöledningssystem, miljömål, REACH, etik i beslutsfattande, ingenjörens verktyg.Organisation
Föreläsningar, övningar och projektarbete med muntlig och skriftlig presentation.Litteratur
Peters & Svanström (2019) Environmental Sustainability for Engineers and Applied Scientists. Cambridge University Press. ISBN: 9781316617731Examination inklusive obligatoriska moment
Avslutande skriftlig tentamen med korta svar och räkneuppgifter. Betygsskala U, 3, 4, 5.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.