Kursplan för Allmän kemi 1

Kursplan fastställd 2025-02-22 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnGeneral chemistry 1
  • KurskodKBT360
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKTKE
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeBioteknik, Teknisk kemi
  • TemaMTS 1,5 hp
  • InstitutionKEMI OCH KEMITEKNIK
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 43112
  • Max antal deltagare235
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0125 Laboration 2,5 hp
Betygsskala: UG
2,5 hp
0225 Tentamen 5 hp
Betygsskala: TH
5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Förkunskaper motsvarande särskild behörighet.

Syfte

Kursen syftar till att:
  • Ge en introduktion till universitetsstudier inom ämnesområdet kemi.
  • Ge kunskaper som möjliggör fortsatta studier av kemi genom fördjupningskurser.
  • Ge kunskaper som möjliggör studier inom kemiteknik.
  • Utveckla viss laborativ färdighet nödvändig för kommande kurser och yrkesliv.
  • Ge kunskaper i och att träna vetenskapligt och matematiskt modellbygge inom kemi.
  • Träna rapportering av egna resultat och litteraturstudier i både skriftlig och muntlig form.
  • Ge praktisk erfarenhet av kemikaliehantering samt förståelse för de säkerhets- och miljöproblem som sådan hantering kan ge upphov till.
  • Ge kunskap för att tolka aktuella fenomen inom industri, samhälle och miljö ur ett kemiskt perspektiv samt att belysa kemistens roll i deras utveckling och förändring.
  • Ge grunderna för reflektion kring begreppet hållbar utveckling i relation till kemikalier.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Förklara grundläggande kemiska begrepp (atomstruktur, kemisk bindning, kinetik, termodynamik och det periodiska systemet) och använda dessa för att analysera kemiska reaktioner och processer i vardagen.
  • Tillämpa systematiska regler för kemisk namngivning, balansera kemiska ekvationer och utföra enkla stökiometriska, kinetiska och termodynamiska beräkningar.
  • Genomföra grundläggande kemiska experiment på ett säkert sätt, dokumentera och tolka resultaten samt analysera data noggrant.
  • Beskriva kemiämnets utveckling och dess betydelse inom industri, samhälle och miljö, med särskilt fokus på hållbarhet.
  • Presentera och värdera kemiska data och resultat med logiskt resonemang och numerisk precision.

Innehåll

  • Grundläggande stökiometri och kemiska beräkningar
  • Gaser och gaslagar
  • Intermolekylära krafter och vätskors egenskaper
  • Atomen och det periodiska systemet
  • Kemisk bindning och molekylstruktur
  • Termodynamik och energiförändringar i kemiska reaktioner
  • Reaktionshastighet och kinetik
  • Miljö och hållbar utveckling
  • Vetenskapsteori och modellbyggande
  • Enkel laboratorieteknik och säkerhet på laboratorium
  • Vetenskaplig och teknisk rapportering

Organisation

Undervisningen ges i form av föreläsningar, övningar och laborationer. Föreläsning om laboratoriesäkerhet och laborationerna är obligatoriska.

Litteratur

Chemical Principles, The Quest for Insight av Peter Atkins, Jones Loretta, Laverman Leroy, Young Kelley, Patterson James. Förlag: Macmillan Learning. Upplaga 8. ISBN: 9781319498498.

Examination inklusive obligatoriska moment

Den teoretiska delen av kursen examineras genom inlämningsuppgifter och en avslutande skriftlig tentamen som innehåller både beräkningsuppgifter och beskrivande frågor.
Den laborativa delen av kursen examineras genom genomförande av laborationer och de skriftliga rapporterna.
Slutbetyg ges när både tentamen och laborationskurs har godkänts.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.