Kursplan för Individuell projektkurs i materialkemi

Kursplan fastställd 2022-02-14 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnIndividual project in materials chemistry
  • KurskodKBT305
  • Omfattning15 Högskolepoäng
  • ÄgareMPMCN
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeKemiteknik
  • InstitutionKEMI OCH KEMITEKNIK
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 30113
  • Max antal deltagare10
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0117 Projekt 15 hp
Betygsskala: UG
15 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Kurstillfälle 2

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 30123
  • Max antal deltagare5
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0117 Projekt 15 hp
Betygsskala: UG
7,5 hp7,5 hp

    Examinator

    Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

    Kurstillfälle 3

    • Undervisningsspråk Engelska
    • Anmälningskod 30124
    • Max antal deltagare5
    • Sökbar för utbytesstudenterNej

    Poängfördelning

    0117 Projekt 15 hp
    Betygsskala: UG
    7,5 hp7,5 hp

      Examinator

      Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

      Behörighet

      Grundläggande behörighet för avancerad nivå
      Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

      Särskild behörighet

      Engelska 6
      Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

      Kursspecifika förkunskaper

      Kandidatexamen Kemiteknik, Bioteknik, eller motsvarande. Specifika förkunskaper som krävs för att genomföra det individuella projektet som bedöms av examinator och handledare för projektet.

      Syfte

      Kursen ska möjliggöra för teknologen att genomföra ett individuellt projektarbete på avancerad nivå inom högskola, industri eller andra sektorer av samhället. I kursen ska studenten integrera, fördjupa och utveckla sina kunskaper inom ett begränsat område av materialkemi. Projektarbetet syftar till att ge studenten kunskaper och färdigheter i ingenjörsmässigt och vetenskapligt arbetssätt och till att studenten ska lära känna en miljö som är representativ för en del av den framtida arbetsmarknaden.

      Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

      • formulera och avgränsa en problemställning inom det valda ämnet
      • planera arbetet för att lösa och avrapportera problemet med givna resurser
      • söka, inhämta och värdera tillgänglig litteratur och annan bakgrundsinformation
      • integrera och utveckla kunskap och färdigheter inom den valda problemställningen
      • genomföra laborativt och/eller teoretiskt arbete för att nå fram till projektets målsättningar
      • sammanställa och tolka laborativa och/eller teoretiska resultat
      • avrapportera projektets resultat och hur dessa överensstämmer med projekt- och effektmål, i skriftlig och muntlig form

      Innehåll

      Innehållet kan variera, men skall vara definierat vid projektets start. Projektet ska ha tydlig karaktär av utvecklings- eller forskningsarbete.

      Organisation

      Projektet kan genomföras inom en akademisk institution eller inom lämplig industri eller liknande. Det skall finnas en ansvarig handledare, som ska ge studenten det stöd som krävs för att genomföra projektet inom givna ramar. Det är upp till en enskild student att, tillsammans med tänkt handledare, organisera ett enskilt projekt. Projektets organisation och innehåll ska godkännas av examinator och handledare innan arbetet påbörjas.

      Litteratur

      Studenten förväntas i att tillsammans med handledaren inhämta nödvändig litteratur för att genomföra projektarbetet.

      Examination inklusive obligatoriska moment

      Examination sker genom en skriftlig projektrapport och en muntlig presentation av projektet vid ett seminarium.

      Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.