Kursplan fastställd 2024-02-08 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnGreen chemistry
- KurskodKBT245
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPMCN
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeEnergi- och miljöteknologi, Kemiteknik
- InstitutionKEMI OCH KEMITEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 30128
- Max antal deltagare50 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
- Min. antal deltagare12
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0114 Inlämningsuppgift 2,5 hp Betygsskala: UG | 2,5 hp | ||||||
0214 Tentamen 5 hp Betygsskala: TH | 5 hp |
|
I program
- MPISC - INNOVATIV OCH HÅLLBAR KEMITEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPMCN - MATERIALKEMI, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPMCN - MATERIALKEMI, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Per-Anders Carlsson
- Professor, Tillämpad kemi, Kemi och kemiteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundläggande kunskaper inom oorganisk och organisk kemi krävs. Grundläggande kunskaper inom katalys är fördelaktigt.Syfte
I kursen förklaras principerna för grön kemi och efterbehandlingsmetoder med utgångspunkt i molekylär kemi och materialkemi, samt diskuteras alternativa kemiska lösningar för en hållbar utveckling. Förståelsen skall vara sådan att studenten i sin yrkesroll kritiskt kan delta i diskussioner rörande val av kemisk metod (här reaktion) för ökad hållbarhet inom industriell produktion av kemikalier och bränslen, och för att undvika miljöbelastningar orsakade av nedsmutsning och energirelaterade problem.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Tillämpa principerna för grön kemi
- Föreslå metoder för efterbehandling
- Föreslå gröna lösningar på industriell produktion av:
- Organiska kemikalier
- Oorganiska kemikalier
- Funktionella kemikalier: tensider, oljor, bekämpningsmedel, gödningsmedel, hygienprodukter, läkemedel etc
- Föreslå kemiska lösningar för energilagring och energiomvandling med kunskap om:
- Energibärare
- Alternativa bränslen inkluderande elektrobränslen och väte
- Framtida syntesvägar för bränslen
- Beskriva kemiska omvandlingsvägar för alternativa råvaror:
- biologisk material
- koldioxid
- vatten
- Föreslå efterbehandlingslösningar på nedsmutsningsproblem inom:
- Industriell produktion av kemikalier och bränslen
- Vägtransportsektorn
- Sjöfartssektorn
Innehåll
Gröna kemiska angreppssätt diskuteras inom Kemisk produktion: val av råmaterial, lösningsmedel, katalysatorer, syntesvägar inkluderande mikrovågs- och ultraljudsassisterad syntes; Kemisk energilagring och energiomvandling: kemiska energibärare; syntes av alternativa bränslen inkluderande elektrobränslen och väte; Alternativa råvaror: förnybar biomassa, koldioxid och vatten; Emissionskontroll: kemisk industri samt väg- och sjöfartssektorn: adsorption, jonbytes- och katalytiska metoder. Etik och moral: olika frågeställningar diskuteras kontinuerligt under kursens gång.Organisation
Kursen omfattar en föreläsningsserie motsvarande 5.0 hp baserad på en textbok och extra material som delas ut under kursens gång, och fem fallstudier motsvarande 2.5 hp. Varje fallstudie rapporteras skriftligt och lämnas in senast en vecka före tentamen. Konsultationstid för fallstudierna schemaläggs.Litteratur
Green Chemistry - An introductory text (3nd edition, RSC Publishing) av Mike Lancaster.Kompletterande material såsom föreläsningsanteckningar och texter delas ut via lärplattformen Canvas.
Examination inklusive obligatoriska moment
Skriftlig tentamen (betygskala TH) och godkända fallstudier (betygskala UG).Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.