Kursplan fastställd 2021-02-16 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnCellulose technology
- KurskodKBT130
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPISC
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeKemiteknik
- InstitutionKEMI OCH KEMITEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 25116
- Max antal deltagare60
- Min. antal deltagare12
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0107 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
- MPISC - INNOVATIV OCH HÅLLBAR KEMITEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- TIKEL - KEMITEKNIK, HÖGSKOLEINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
Examinator
- Merima Hasani
- Docent, Kemiteknik, Kemi och kemiteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundkurs i organisk kemi
Enhetsoperationer i kemiteknik
Syfte
Syftet med denna kurs är att ge teknologerna kunskap om de olika processtegen som behövs för att producera pappersmassa från vedråvara. Några viktiga processteg/-operationer fördjupas med laboratoriemoment och processimuleringar i form av ett miniprojekt (massakokning och blekning).
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Kunna beskriva vedens makroskopisk morfologisk struktur och kunna redogöra för grunderna för den kemiska strukturen hos vedens grundkomponenter (cellulosa, hemicellulosor, lignin och extraktivämnen.
- Kunna beskriva de olika processerna som används för mekanisk massaframställning (SGW, TMP och CTMP) och kunna förklara de bakomliggande mekanismerna för fiberseparationen. Även kunna förklara skillnader I olika massakvaliteter.
- Kunna beskriva de bakomliggande mekanismerna som sker under massakoket (basning, impregnering och delignifiering) - såväl kemiska som fysikaliska och kinetikaspekter skall täckas.
- Beskriva såväl satsvis som kontinuerliga processer för sulfatmassaprocessen (både konventionell och modifierade varianter).
- Kunna beskriva hur tvättning, silning och torkning av pappersmassa sker och kunna diskutera de olika mekanismerna som styr dessa operationer.
- Kunna beskriva och diskutera olika bleksekvenser som används för att höja ljusheten hos pappersmassan (detta inkluderar: Kemiska aspekter, miljöaspekter, olika typer av utrustning och egenskaper hos fibern).
- Kunna beskriva de olika stegen som ingår i kemikalieåtervinningssystemet (indunstning, sodapannan och vitlutsberedningen). Detta omfattar grundläggande mekanismer och olika typer av utrustning.
- Ha övergripande kunskap on sulfitmassaprocessen och process för framställning av halvkemisk massa.
Innehåll
Målet med denna kurs är att ge teknologerna kunskap om olika processer för produktion av pappersmassa från ved. Laborationer genomför även för några viktiga operationer (sulfatmassakokning, blekning och mekanisk massaproduktion). Ett projekt rörande massakokets kinetik genomförs också. Resultatet från detta projekt tillämpas I massakokslaborationen. Ett studiebesök vid ett sulfatmassabruk (Värö bruk) genomförs också under kursen.Organisation
Kursen består av en serie föreläsningar, en serie laborationer, ett projekt och ett studiebesök på en massafabrik. För att få ett industriellt perspektiv bjuder vi in 1-2 personer från massaindustrin.Litteratur
En bok bestående av relevanta kapitel från "Ljungbergs bok".Examination inklusive obligatoriska moment
Skriftlig tentamen, labbmoment, projektarbete och närvaro på studiebesök. Det slutliga betyget bestäms av resultatet på den skriftliga tentamen och till viss del kvalitet på projektet.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.