Kursplan fastställd 2022-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnBiochemistry and biotechnology
- KurskodKBT016
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTIKEL
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeBioteknik, Kemiteknik
- InstitutionLIFE SCIENCES
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 64122
- Max antal deltagare35
- Sökbar för utbytesstudenterJa
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0116 Laboration 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | ||||||
0216 Tentamen 6 hp Betygsskala: TH | 6 hp |
|
I program
Examinator
- Cecilia Geijer
- Docent, Industriell bioteknik, Life Sciences
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
LKT032/033 Allmän och oorganisk kemi, LKT105 Organisk kemi samt LKT053 Fysikalisk kemi, eller motsvarande .Syfte
- Att förmedla baskunskaper om biokemiska strukturer och reaktioner samt ge en inblick i biokemiska separationsmetoder.- Att ge en introduktion till bioteknik genom att förmedla baskunskaper i genteknik, mikrobiologi och mikrobiell odling och ge inblick i några viktiga biotekniska processer.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Studenten ska kunna· - identifiera
utifrån molekylstruktur olika klasser av biomolekyler och beskriva dessa
biomolekylers uppbyggnad, strukturella egenskaper och funktion
· - beskriva
prokaryota och eukarota cellers uppbyggnad och struktur och beskriva de
molekylära principerna för transport och enzymkatalys
· - beskriva
principer vid tillväxt av mikroorganismer och mikrobiell odling, beräkna
odlingsparametrar samt ge exempel och beskriva bioteknisk produktion med
mikroorganismer och/eller enzymer
· - beskriva
hur information lagrad i DNA replikeras och hur denna information används för
bildning av proteiner via transkription och translation och hur denna kunskap
kan användas i molekylär bioteknik och rekombinant DNA-teknik
· - beskriva
grundläggande principer för cellens metabolism och dess reglering, funktionen
hos centrala metabolismvägar och hur ATP bildas i olika biologiska system
· - utföra
laborationer i biokemi/biologi/molekylärbiologi
Innehåll
Följande moment ingår:
Celler: Den levande cellens struktur och organisation. Uppbyggnad av prokaryota och eukaryota celler, olika organellers funktion, växtceller och djurceller, tillväxt och odling.
Biomolekylers uppbyggnad: Aminosyror, proteiner, enzymer, kolhydrater, fettsyror samt nukleinsyror. Enzymkatalyserade reaktioner. Allosteriska enzymer, allosterisk kontroll samt enzymkinetik enligt Michaelis-Menten modellen. Biokemisk separation.
Bioenergetik och metabolism: Drivkraften för biokemiska reaktioner. Energibevarande processer som oxidativ fosforylering och fotofosforylering. Reaktionsvägar för katabolism. Reglering av biokemiska förlopp.
Information: De molekylära processerna för prokaryot och eukaryot replikation, transkription och translation. Reglering av genuttrycket.
Bioteknik: Bioteknisk produktion med hjälp av mikroorganismer. Grunderna för rekombinant DNA-teknik. Restriktionsenzymer. Vektorer. Kloning. DNA-bibliotek. PCR. Transgena organismer.
Organisation
Kursen består av föreläsningar, övningar, inlämningsuppgifter samt obligatoriska laborationer som kan redovisas med rapport eller vid seminarier och som ansluter till momenten genomgångna på föreläsningarna.Litteratur
Examination inklusive obligatoriska moment
Skriftlig tentamen med betygskala 3, 4 och 5 samt genomförda och godkända laborationer och inlämningsuppgifter.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.