Kursplan fastställd 2024-02-07 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnGender and technology
- KurskodITS067
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMTS
- UtbildningsnivåGrundnivå
- TemaMTS 7,5 hp
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 99133
- Max antal deltagare60
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0124 Muntlig tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- MTS - Människa - teknik - samhälle, Årskurs 1
- TKELT - ELEKTROTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
- TKITE - INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKMED - MEDICINTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKSAM - SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKTFY - TEKNISK FYSIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
Examinator
- Lisa Lindén
- Docent, Science, Technology and Society, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåKursspecifika förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper krävs.Syfte
Kursen syftar till att beskriva och analysera genusrelationer i vårt samtida samhälle, med särskild koppling till teknik. Den uppmärksammar hur faktorer som kön, könsidentitet, sexualitet, etnicitet, klass och funktionsvariation formar utvecklingen och användningen av teknik, och hur teknik i sin tur formar sådana faktorer. Den undersöker om teknik och vetenskap förstärker existerande genusnormer och genusrelationer eller bidrar till att skapa nya. Vidare ger kursen genusteoretiska och genushistoriska perspektiv på bland annat högre teknisk utbildning, ingenjörsyrket samt tillämpningsområden som medicinsk teknik och vård, digitalisering, och klimatarbete.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- beskriva och kritiskt analysera genusrelationer med koppling till teknik.
- beskriva och reflektera över samspelet mellan genus och teknik ur ett historiskt perspektiv.
- göra en problematiserande teknikanalys utifrån ett genusperspektiv.
- ge förslag på hur genuskritisk teori kan tillämpas på design och utveckling av teknik.
- kritiskt reflektera över hur de kan applicera genusperspektiv på sin utbildning och i sitt yrkesliv.
Innehåll
Kursen undersöker genusrelationer i vårt samtida samhälle, med särskild koppling till teknik. Huvudfokus ligger på kön och könsidentitet, men även intersektionella perspektiv kommer att behandlas, inklusive frågor om hur sexualitet, etnicitet, klass och funktionsvariation påverkar våra relationer till teknik. Med utgångspunkten att teknik inte är värdeneutral, kommer vi med hjälp av teorier och exempel från bland annat feministiska teknik- och vetenskapsstudier och genushistoria att analysera hur genusrelationer och teknik utvecklas i samspel med varandra. Förstärker vetenskap och teknik genusnormer och genusrelationer eller tillhandahåller de nya? Vem har tillgång till att utveckla och använda teknik i olika samhälleliga kontexter, och vilka konsekvenser får det? Förutom att ge tillfälle till kritisk analys och diskussion, ger kursen också tillfälle för studenterna att praktiskt tillämpa genuskritiska perspektiv på design och utveckling av teknik. Kursen visar hur genus och teknik är sammankopplade genom exempel från teknisk utbildning och ingenjörsyrket, medicinsk teknik och vård, digitalisering och klimatområdet.Organisation
Föreläsningar och seminarier. Kursen ges i huvudsak på engelska. Vissa föreläsningar på svenska kan förekomma.
Litteratur
Se kurshemsida.Examination inklusive obligatoriska moment
Examinationen sker löpande under kursens gång, genom övningar enskilt eller i grupp. Kursen avslutas med en muntlig tenta.Någon/några av övningarna kan med fördel anpassas till studenternas olika studieinriktningar.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.