Kursplan fastställd 2019-02-13 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnGender and technology
- KurskodITS066
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMTS
- UtbildningsnivåGrundnivå
- TemaMTS 7,5 hp
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 99114
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0117 Hemtentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- MTS - Människa - teknik - samhälle, Årskurs 1
- TKELT - ELEKTROTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
- TKSAM - SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
Examinator
- Anna Åberg
- Senior forskare, Science, Technology and Society, Teknikens ekonomi och organisation
Ersätter
- ITS065 Genus och teknik
Behörighet
För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.Kursspecifika förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper krävs.Syfte
Kursen syftar till att beskriva och analysera genusrelationer i vårt samtida samhälle, med särskild koppling till teknik. Den uppmärksammar i vilken utsträckning kön och sexualitet påverkar våra begränsningar och möjligheter i olika samhällen och olika sociala situationer. Den undersöker om teknik och vetenskap förstärker existerande könsroller eller bidrar till att skapa nya. Kursen ger genusteoretiska och genushistoriska perspektiv på bland annat högre teknisk utbildning, ingenjörsyrket samt tillämpningsområden som medicinsk teknik och IT.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- beskriva och kritiskt analysera genusrelationer med koppling till teknik.
- beskriva och reflektera över samspelet mellan genus och teknik ur ett historiskt perspektiv.
- göra en problematiserande teknikanalys utifrån ett genusperspektiv samt knyta dessa insikter till frågor rörande sin utbildning och sitt yrkesliv.
- ge förslag på hur genuskritisk teori kan tillämpas på design och utveckling av teknik.
- identifiera etiska frågeställningar som uppstår vid analys av teknik utifrån olika värdegrunder.
Innehåll
Kursen undersöker genusrelationer i vårt samtida samhälle, med särskild koppling till teknik. Huvudfokus ligger på kön, men även intersektionella perspektiv kommer att behandlas, inklusive frågor om hur sexualitet, etnicitet, klass och funktionsvariation påverkar våra relationer till teknik. Med utgångspunkten att teknik inte är värdeneutral, kommer vi med hjälp av teorier och exempel från bland annat feministiska vetenskapsstudier och genushistoria att analysera hur genusrelationer och teknik har utvecklats i samspel under historiens gång. Vilka begränsningar och möjligheter har till exempel män och kvinnor i olika samhällen och olika sociala situationer? Förstärker vetenskap och teknik könsroller eller tillhandahåller de nya? Vilka etiska frågeställningar blir aktuella när vi analyserar teknik utifrån olika värdegrunder? Vem har tillgång till att utveckla och använda teknik i olika samhälleliga kontexter, och vilka konsekvenser får det? Förutom att ge tillfälle till kritisk analys och diskussion, ger kursen också tillfälle för studenterna att praktiskt tillämpa genuskritiska perspektiv på design och utveckling av teknik.Organisation
Föreläsningar och seminarier. Kursen ges på svenska.
Litteratur
Se kurshemsida.Examination inklusive obligatoriska moment
Examinationen sker genom övningar enskilt eller i grupp, samt en hemtenta.Någon/några av övningarna kan med fördel anpassas till studenternas olika studieinriktningar.