Kursplan fastställd 2021-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnAdvanced user studies and co-creation
- KurskodIMS015
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPDES
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeTeknisk design
- InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 16116
- Max antal deltagare50
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0118 Inlämningsuppgift 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Pontus Wallgren
- Avdelningschef, Design & Human Factors, Industri- och materialvetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundläggande kurs i brukarstudier, t.ex. MMT015 Produktutveckling: behov och krav, PPU032 Användarstudier: att förstå användaren och dess krav, TDA486 Human-Centred Design, eller motsvarandeSyfte
Syftet med kursen är att studenterna ska utveckla fördjupad kunskap i brukarorienterad produktutveckling, testa på nya metoder för brukarinvolvering, samt utveckla sin förmåga att ta sig an brukaraspekterna av öppna designproblemställningar.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Förklara de teorier som användarstudiemetodiken bygger på och reflektera över de konsekvenser som val av teoretisk utgångspunkt har på val av metod och troligt resultat
- Reflektera över de etiska dimensionerna i att ta rollen som användarföreträdare i utvecklingsprocessen och att bjuda in användare till processen
- Förklara skillnader i vilken typ av resultat man kan nå genom olika typer av användarinvolvering
- Planera och genomföra användarstudier för att förstå behov och krav på "svårare problem"
- Tillämpa alternativa metoder för att samla in data (bortom intervjuer och observation)
- Tillämpa Medierande objekt av olika slag och sorter, inklusive mer immateriella representationer som design fictions och olika former av "enactments"
- Tillämpa Medskapande metoder, co-creation - att skapa tillsammans med användare för att utforska problemet
- Föra över kunskap från användarstudier till medstudenter, medarbetare och klienter
Innehåll
- Olika teorier som brukarorienterad produktutveckling stöder sig på, t.ex. verksamhetsteori och olika teorier kring beteende
- Etiska överväganden i brukarorienterad produktutveckling
- Hur man kan förstå behov och krav för mer komplicerade produkter, t.ex.
- Produkttyper som ännu inte finns
- Produkt-tjänstesystem
- Produkter med många konflikterande krav
- Alternativa metoder för att samla in data (bortom intervjuer och observation) exempelvis contextual inquiry, sensitizing, dagbokstudier, cultural probes, artefact analysis, living labs, experience sampling, "data mining", unobtrusive measures, repertory grids
- Medierande objekt av olika slag och sorter, inklusive mer immateriella representationer som design fictions och olika former enactments (ex. speed dating, setting the stage, small-scale scenarios)
- Medskapande metoder, co-creation - att skapa tillsammans med användare för att utforska problemet
- Metoder för att förmedla den kunskap man har nått i brukarstudier till medlemmar i utvecklingsteamet, såväl som till kunder och andra intressenter
Organisation
Kursen är organiserad med lektioner och ett antal seminarier (3-4) där olika ämnen diskuteras. Före seminarierna ska studenterna göra små experimentella studier där ämnet som ska diskuteras i seminariet undersöks. Dessutom ska studenterna läsa relevanta artiklar före varje seminarium. Studenten förväntas lämna in en kort rapport där resultatet av experimentet beskrivs och relateras till litteraturen i samband med seminariet.Examination inklusive obligatoriska moment
Examinationen baseras på aktivt deltagande på seminarierna och godkända inlämningar.Betygskalan är Godkänd/Ej godkänd
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.