Kursplan för Avancerade användarstudier och användarinvolvering

Kursplan fastställd 2019-02-13 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnAdvanced user studies and co-creation
  • KurskodIMS015
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPDES
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeTeknisk design
  • InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 16115
  • Max antal deltagare50
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0118 Inlämningsuppgift 7,5 hp
Betygsskala: UG
0 hp0 hp0 hp7,5 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Grundläggande kurs i brukarstudier, t.ex. MMT015 Produktutveckling: behov och krav, PPU032 Användarstudier: att förstå användaren och dess krav, TDA486 Human-Centred Design, eller motsvarande

Syfte

Syftet med kursen är att studenterna ska utveckla fördjupad kunskap i brukarorienterad produktutveckling, testa på nya metoder för brukarinvolvering, samt utveckla sin förmåga att ta sig an brukaraspekterna av öppna designproblemställningar. 

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Förklara de teorier som användarstudiemetodiken bygger på och reflektera över de konsekvenser som val av teoretisk utgångspunkt har på val av metod och troligt resultat
  • Reflektera över de etiska dimensionerna i att ta rollen som användarföreträdare i utvecklingsprocessen och att bjuda in användare till processen
  • Förklara skillnader i vilken typ av resultat man kan nå genom olika typer av användarinvolvering
  • Planera och genomföra användarstudier för att förstå behov och krav på "svårare problem"
  • Tillämpa alternativa metoder för att samla in data (bortom intervjuer och observation) 
  • Tillämpa Medierande objekt av olika slag och sorter, inklusive mer immateriella representationer som design fictions och olika former av "enactments" 
  • Tillämpa Medskapande metoder, co-creation - att skapa tillsammans med användare för att utforska problemet
  • Föra över kunskap från användarstudier till medstudenter, medarbetare och klienter
En förhoppning är att studenten efter avslutad kurs ska ha fått verktyg för att våga ta tag i framtidens luddigare utmaningar och stökigare problem

Innehåll

  • Olika teorier som brukarorienterad produktutveckling stöder sig på, t.ex. verksamhetsteori och olika teorier kring beteende
  • Etiska överväganden i brukarorienterad produktutveckling
  • Hur man kan förstå behov och krav för mer komplicerade produkter, t.ex. 
    • Produkttyper som ännu inte finns
    • Produkt-tjänstesystem
    • Produkter med många konflikterande krav
  • Alternativa metoder för att samla in data (bortom intervjuer och observation) exempelvis contextual inquiry, sensitizing, dagbokstudier, cultural probes, artefact analysis, living labs, experience sampling, "data mining", unobtrusive measures, repertory grids
  • Medierande objekt av olika slag och sorter, inklusive mer immateriella representationer som design fictions och olika former enactments (ex. speed dating, setting the stage, small-scale scenarios) 
  • Medskapande metoder, co-creation - att skapa tillsammans med användare för att utforska problemet
  • Metoder för att förmedla den kunskap man har nått i brukarstudier till medlemmar i utvecklingsteamet, såväl som till kunder och andra intressenter

Organisation

Kursen är organiserad med lektioner och ett antal seminarier (3-4) där olika ämnen diskuteras. Före seminarierna ska studenterna göra små experimentella studier där ämnet som ska diskuteras i seminariet undersöks. Dessutom ska studenterna läsa relevanta artiklar före varje seminarium. Studenten förväntas lämna in en kort rapport där resultatet av experimentet beskrivs och relateras till litteraturen i samband med seminariet.

Examination inklusive obligatoriska moment

Examinationen baseras på aktivt deltagande på seminarierna och godkända inlämningar.
Betygskalan är Godkänd/Ej godkänd