Kursplan fastställd 2019-02-13 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnAdvanced user studies and co-creation
- KurskodIMS015
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPDES
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeTeknisk design
- InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 16115
- Max antal deltagare50
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0118 Inlämningsuppgift 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Pontus Wallgren
- Avdelningschef, Design & Human Factors, Industri- och materialvetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundläggande kurs i brukarstudier, t.ex. MMT015 Produktutveckling: behov och krav, PPU032 Användarstudier: att förstå användaren och dess krav, TDA486 Human-Centred Design, eller motsvarandeSyfte
Syftet med kursen är att studenterna ska utveckla fördjupad kunskap i brukarorienterad produktutveckling, testa på nya metoder för brukarinvolvering, samt utveckla sin förmåga att ta sig an brukaraspekterna av öppna designproblemställningar.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Förklara de teorier som användarstudiemetodiken bygger på och reflektera över de konsekvenser som val av teoretisk utgångspunkt har på val av metod och troligt resultat
- Reflektera över de etiska dimensionerna i att ta rollen som användarföreträdare i utvecklingsprocessen och att bjuda in användare till processen
- Förklara skillnader i vilken typ av resultat man kan nå genom olika typer av användarinvolvering
- Planera och genomföra användarstudier för att förstå behov och krav på "svårare problem"
- Tillämpa alternativa metoder för att samla in data (bortom intervjuer och observation)
- Tillämpa Medierande objekt av olika slag och sorter, inklusive mer immateriella representationer som design fictions och olika former av "enactments"
- Tillämpa Medskapande metoder, co-creation - att skapa tillsammans med användare för att utforska problemet
- Föra över kunskap från användarstudier till medstudenter, medarbetare och klienter
Innehåll
- Olika teorier som brukarorienterad produktutveckling stöder sig på, t.ex. verksamhetsteori och olika teorier kring beteende
- Etiska överväganden i brukarorienterad produktutveckling
- Hur man kan förstå behov och krav för mer komplicerade produkter, t.ex.
- Produkttyper som ännu inte finns
- Produkt-tjänstesystem
- Produkter med många konflikterande krav
- Alternativa metoder för att samla in data (bortom intervjuer och observation) exempelvis contextual inquiry, sensitizing, dagbokstudier, cultural probes, artefact analysis, living labs, experience sampling, "data mining", unobtrusive measures, repertory grids
- Medierande objekt av olika slag och sorter, inklusive mer immateriella representationer som design fictions och olika former enactments (ex. speed dating, setting the stage, small-scale scenarios)
- Medskapande metoder, co-creation - att skapa tillsammans med användare för att utforska problemet
- Metoder för att förmedla den kunskap man har nått i brukarstudier till medlemmar i utvecklingsteamet, såväl som till kunder och andra intressenter
Organisation
Kursen är organiserad med lektioner och ett antal seminarier (3-4) där olika ämnen diskuteras. Före seminarierna ska studenterna göra små experimentella studier där ämnet som ska diskuteras i seminariet undersöks. Dessutom ska studenterna läsa relevanta artiklar före varje seminarium. Studenten förväntas lämna in en kort rapport där resultatet av experimentet beskrivs och relateras till litteraturen i samband med seminariet.Examination inklusive obligatoriska moment
Examinationen baseras på aktivt deltagande på seminarierna och godkända inlämningar.Betygskalan är Godkänd/Ej godkänd