Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringarKursplan fastställd 2019-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnIndustrial marketing
- KurskodIMA044
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKIEK
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeIndustriell ekonomi
- TemaMiljö och hållbar utveckling 1,5 hp
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 51124
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0106 Tentamen 6 hp Betygsskala: TH | 6 hp |
| |||||
0206 Inlämningsuppgift 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp |
I program
Examinator
- Lisa Govik
- Docent, Supply and Operations Management, Teknikens ekonomi och organisation
Ersätter
- IMA042 Industriell marknadsföring
- IMA043 Industriell marknadsföring
Behörighet
För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.Kursspecifika förkunskaper
IDY023 och IDY027 Ekonomisk analys 1 och 2
Syfte
Syftet med kursen är att ge kursdeltagarna kunskap om hur affärsprocesser mellan företag fungerar. Dessa processer studeras dels ur det säljande företagets perspektiv, dels ur det köpande.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter genomförd kurs skall deltagarna kunna: - Beskriva industriella marknaders centrala kännetecken - Illustrera och analysera köpande företags grundläggande inköpsprocesser och strategier - Identifiera och jämföra olika marknadsföringssituationer och deras särdrag - Förstå affärsrelationers och industriella nätverks betydelse för köp- och säljprocesser - Formulera och utvärdera marknadsföringsstrategierInnehåll
Affärsförbindelser på industriella marknader kännetecknas ofta av långsiktighet till följd av de produktions-, distributions- och utvecklingsanpassningar som många gånger är nödvändiga för att effektivisera verksamheten hos köpare och säljare. Hur man skapar och utvecklar affärsrelationer med andra företag är därför det övergripande temat för kursen. Ur det säljande företagets perspektiv är frågan om uppbyggandet av ett distributionssystem en central strategisk fråga. Andra viktiga moment är relaterade till företagets marknadsplaneringsprocess, från utformningen av en affärsidé till de konkreta marknadsföringsåtgärderna. För det köpande företaget är nyckelfrågan att utveckla inköpsstrategier och leverantörsrelationer som bidrar till en effektiv resursförsörjning. Kursen innefattar ett sk integrerat moment på 1,5 högskolepoäng med rubriken: IOK-momentet med temat Hållbar marknadsföring fokuserar på: - Hur arbetar företag med hållbarhetsfrågor i sitt marknadsföringsarbete? - Vad är 'Grön marknadsföring' och hur jobbar företag med detta? - Vilka 'hållbarhetsaspekter' kan man ta hänsyn till vid utvecklandet av en marknadsplan?Organisation
Undervisningen är upplagd som en kombination av föreläsningar, grupparbete och enskilt arbete. Genom praktikfallsarbete och gästföreläsningar från industrin ges en praktisk anknytning till de teorier och metoder som presenteras.Litteratur
Meddelas vid kursstart.Examination inklusive obligatoriska moment
Skriftlig tentamen samt poängbedömda inlämningsuppgifterKursplanen innehåller ändringar
- Ändring gjord på tentamen:
- 2020-01-13: Plats Plats ändrat från Johanneberg till SB Multisal av annbe
[2020-01-14 6,0 hp, 0106]
- 2020-01-13: Plats Plats ändrat från Johanneberg till SB Multisal av annbe