Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringarKursplan fastställd 2021-02-05 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnLeading in a digital world
- KurskodIKA097
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKIEK
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeIndustriell ekonomi
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 51112
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0119 Tentamen 5 hp Betygsskala: TH | 5 hp |
| |||||
0219 Projekt 2,5 hp Betygsskala: UG | 2,5 hp |
I program
Examinator
- Robin Teigland
- Professor, Entrepreneurship and Strategy, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Syfte
Syftet med kursen är att utöka din kunskap om strategiskt tänkande och ledarskap i en global och digital värld. Kursen ger dig en översikt över hur digitalisering och digital transformation har skapat djupa förändringar inom värdeskapande aktiviteter hos företag, branscher och samhället under de senaste åren samt en inblick i hur dessa kan påverka värdeskapande i framtiden. Framför allt fokuserar kursen på fyra teman: 1) ledarskap, 2) samhälls- och affärstransformation, 3) framväxande teknik och 4) framtidsscenarier.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas du efter avslutat kursmoment kunna:1. Förstå och redogöra för grundläggande begrepp såsom digital innovation, digitalisering, och digital transformation
2. Förstå hur digitalisering och digital transformation påverkar företaget och konkurrensens grundstenar samt samhällets struktur
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
3. Tillgodogöra sig grundläggande information kring digital teknik eller digital teknik lösning samt presentera och argumentera för ett s.k. business case kring densamma.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutat kursmoment kunna:
4. Utvärdera och beskriva hur digitalisering och digital transformation kan påverka affärsmodeller och strategi samt värdeskapande i samhället idag och i framtiden
5. Kritiskt värdera och diskutera digital teknik och tekniska system i förhållande till organisatoriska egenskaper och samhällets struktur
Innehåll
I en värld som karakteriseras av komplexitet och osäkerhet där gränser stadigt suddas ut är det viktigt att förstå de möjligheter och utmaningar digitalisering och digital transformation för med sig. Kunskap kring digital teknik och digitalisering och digital transformation är nödvändig för att förstå hur bäst en ledare kan positionera sig och skapa möjligheter och hantera utmaningar i denna nya värld.Kursen är organiserad efter de fyra teman ovan till vilka det är kopplade föreläsningar, seminarium och en live case projekt.
Organisation
Kursen kommer att ges i form av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarium, och en live case. Dessa kan innehålla praktiska exempel och demonstrationer.Litteratur
Anges vid kursstart
Examination inklusive obligatoriska moment
Projektredovisningar och skriftlig sluttentamen.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Kursplanen innehåller ändringar
- Ändring gjord på tentamen:
- 2022-06-09: Institutionstenta Ändrat till institutionstenta av Robin T
[2022-08-24 5,0 hp, 0119] Ges av institution
- 2022-06-09: Institutionstenta Ändrat till institutionstenta av Robin T