Kursplan för Kvalitetsledning

Kursplan fastställd 2025-02-20 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnQuality management
  • KurskodIEK313
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPQOM
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeIndustriell ekonomi
  • InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 36113
  • Max antal deltagare75 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0119 Tentamen 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Kurstillfälle 2

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 36120
  • Max antal deltagare75 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0119 Tentamen 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp

I program

Examinator

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper


Syfte

Målet med kursen är att hjälpa studenter att förvärva kunskap om olika initiativ för ökad kvalitet och att bättre förstå ämnet kvalitets- och verksamhetsutveckling. Kursen syftar också till att hjälpa studenterna att utveckla praktiska förmågor med syfte att kunna facilitera förbättringsinitiativ.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Beskriva kvalitets- och verksamhetsutveckling samt dess centrala principer och innehåll
  • Beskriva hur och när olika principer och metoder rörande kvalitets- och verksamhetsutveckling kan användas i praktiken
  • Förstå orsakerna för verksamheter att förbättra och barriärer mot förbättring
  • Förstå och reflektera kring kvalitetsledning och dess betydelse i olika kontexter
  • Problematisera olika angreppssätt för att förstå och utvärdera verksamheter
  • Tillämpa och reflektera kring olika principer och metoder för att förbättra verksamheter, processer, tjänster och produkter

Innehåll

Kursen ger en översikt i kvalitets- och verksamhetsutvecklingsområdet och praktisk tillämpning. Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, övningar, och grupparbeten. Gästföreläsare ger insikter om hur olika initiativ inom kvalitets- och verksamhetsutveckling är genomförda i praktiken.

Kursen bygger på fyra övergripande tema:
  • Kvalitetsutveckling – en introduktion och överblick
  • Kund- och intressentfokus
  • Modeller och metoder för ständig förbättring
  • Teamarbete och organisatoriska aspekter av kvalitetsledning

Organisation

De centrala byggstenarna är lektioner, gruppövningar och individuellt arbete.

Litteratur

Gremyr, I., Bergquist, B., & Elg, M. (2020). Quality management: an introduction

Examination inklusive obligatoriska moment

Examination innehåller skriftlig tentamen, interaktiv utvärdering, inlämningar samt workshops.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.