Kursplan fastställd 2024-02-12 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnService management for construction and facilities
- KurskodIBY015
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPDCM
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 88113
- Max antal deltagare75 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0199 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
- MPDCM - ORGANISERING OCH LEDNING I BYGG- OCH FASTIGHETSSEKTORN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPDCM - ORGANISERING OCH LEDNING I BYGG- OCH FASTIGHETSSEKTORN, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (obligatoriskt valbar)
Examinator
- Göran Lindahl
- Biträdande professor, Construction Management, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
För att bli antagen till kursen måste man uppfylla inträdeskraven för MPDCM och även ha läst 30hp andra kurser på masternivå i ämnena arkitektur eller samhällsbyggnadsteknik.Syfte
Kursens syftar till att ge grundläggande förståelse av tjänsteproduktion med särskild tillämpning på tjänster knutna till byggande och fastighetsförvaltning.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Kunna tillämpa grunderna för tjänsteproduktion på verksamheten hos byggentreprenörer, arkitekt- och tekniska konsultföretag samt leverantörer av fastighetstjänster beaktande hållbarhetsmål
- Beskriva principer för tjänsteupphandling, inklusive specifikation, prissättning och uppföljning, samt förklara deras tillämplighet i olika sammanhang
- Beskriva och analysera i en gruppuppgift tjänsteaspekter av hur företag arbetar och jämföra företag inom byggsektorn med tjänsteföretag utanför sektorn enligt teorier och modeller som behandlas i kursen.
Innehåll
Kursen inleds med en översikt av vad som menas med tjänster och tjänsteproduktion i olika branscher. I detta ingår att behandla:- Olika tjänstekvaliteter och dess effekter samt ramar för köp och utförande av tjänster.
- Specifikation av tjänster inför upphandling och uppföljning.
- Kundorientering och utveckling av nya tjänster.
- Mätningar av kundtillfredsställelse och förbättringsprogram.
- Förhållandet mellan TQM och kvalitetssystem.
- Byggnader sedda som stöd för användarens kärnverksamheter. Olika verksamheters behov av funktioner, ytor och kommunikationer.
- Betydelse av digitalisering för ytanvändning och kommunikationsmönster i olika branscher.
- Utformning av nya byggnader och anpassning av befintliga byggnader.
- Lokalstrategier för olika slag av byggherrar och verksamheter.
- Förvaltningsprocesser.
- Kunskapshantering, innovation samt verktyg och metoder för kunskapshantering i bygg- och fastighetsrelaterade företag.
- Konsultföretagens roll och arbetsformer.
Organisation
Kursen innehåller följande undervisningsformer:- Föreläsningar
- Tillämpningsövningar.
Litteratur
Bestäms senareExamination inklusive obligatoriska moment
Skriftlig tentamen samt tillämpningsövningar. Betygsskala THKursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.