Kursplan för Policymaking för klimat och cirkulär ekonomi: projektkurs

Kursplan fastställd 2024-02-09 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnPolicymaking for climate action and circular economy: Project course
  • KurskodFSC011
  • Omfattning2,5 Högskolepoäng
  • ÄgareFRIST
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeGlobala system
  • InstitutionNATIONALEKONOMI MED STATISTIK (GU)
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 99131
  • Max antal deltagare200
  • Min. antal deltagare25
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0124 Inlämningsuppgift 2,5 hp
Betygsskala: UG
1 hp1,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå

Särskild behörighet

Engelska 6 + godkänd eller registrerad på kursen "FSC005 - Policymaking för klimat och cirkulär ekonomi"

Syfte

I kölvattnet av den ökade takten i pågående hållbarhetsomställningar blir miljöpolitiken alltmer omfattande, komplex och krävande. Syftet med denna kurs är att ge deltagarna praktisk tillämpning i analys av miljöpolitiska styrmedel och verktyg för att skapa goda förutsättningar att skickligt förhålla sig till dem i sin egen profession eller framtida arbete och liv. Kursen ges i kopplad till kursen FSC005 – ”Policymaking för klimat och cirkulär ekonomi” (förkunskapskrav är att vara registrerad eller godkänd på FSC005).

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Kunskap och förståelse
1.    beskriva och kunna ge konkreta exempel på hur miljöpolitiska styrmedel fungerar samt hur de påverkar olika intressenter i samhället
2.    Analysera en frågeställning relaterad till klimatutmaningen alternativt cirkulär ekonomi, samt identifiera strategier för att fördjupa sina kunskaper och färdigheter på området
 
Färdighet och förmåga
3.    planera och genomföra ett problembaserat projekt relaterat till klimatutmaningen alternativt cirkulär ekonomi 
4.    använda AI-verktyg* för att förbättra lärandeprocesser (såsom att be om skräddarsydda förklaringar) samt för enklare uppgifter kunna tillämpa text och bildgenererande AI som ett generiskt arbetsverktyg
5.    kommunicera projektresultat muntligt, visuellt och skriftligt   

(*Artificiell intelligensbaserade verktyg)

Innehåll

Kursinnehållet syftar till att ge praktisk erfarenhet av analys av miljöpolitiska styrmedel alternativt olika intressenters syn på dem.
 
Kursen erbjuder möjlighet till fördjupning och praktiskt tillämpning inom tre områden:
 
⦁    Praktisk tillämpning av ett urval av miljöpolitiska styrmedel för utmaningar som klimatförändringar, energikrisen, föroreningar och hantering av knappa resurser. De styrmedel som kan vara aktuella att undersöka inkluderar: skatter, subventioner, direkt reglering, handel med utsläppsrätter, trängselavgifter, information etc. Principer för en rättvis fördelning av globalt ansvar, teorier om val och utformning av styrmedel, klimatförhandlingar och en beskrivning av policymakingprocessen berörs typiskt också av projekten.
⦁    Analysmetoder för att utvärdera påverkan och effektiviteten av olika styrmedel på olika aktörer i samhället.
⦁    Tillämpningen av artificiell intelligens för att stärka det egna lärandet och dess användning i analysen av miljöpolitiska styrmedel alternativt för undersökning av olika intressenters perspektiv på dessa.

Organisation

Kursen använder en kombination av online-tillfällen, digitalt lärandematerial, individuella uppgifter och grupparbeten. Den bygger på fyra online-tillfällena vilka inkluderar en introducerande uppstart, en introduktion till AI och lärande samt projektarbete, peer-granskning tillfälle samt presentation av slutgiltigt projekt och resultat. 
 
Deltagarna kommer arbeta enskilt och i grupp för att stärka det egna lärandet samt utveckla färdigheter att arbeta i grupp med projektarbete inom kursens fokusområde.  
 
Deltagarna kommer ha tillgång till onlineresurserna för kursen FSC005 som ges parallellt, vilka är organiserade i strukturerade moduler på en lärandeplattform. En guide till förbättrad studieteknik som introducerar hur artificiell intelligens-verktyg kan användas för att förbättra lärande kommer tillhandahållas. Den här kursen (2,5hp) är avsedd som ett fördjupande komplement för studenter som läser eller tidigare har läst kursen FSC005, "Policymaking för klimat och cirkulär ekonomi".

Litteratur

Litteraturen anpassas från projekt till projekt men kurslitteraturen för FSC005 används även i denna kurs: Sterner, T., & Coria, J. (2012). Policy Instruments for the Management of Natural Resources and Ecos. Policy Instruments for Environmental and Natural Resourse Management (Second Edi, Vol. 53, Issue 9). RFF Press . Kurslitteraturen finns tillgänglig i vår läraplattform. I tillägg finns en uppsättning texter (och videoklipp) i det online-material som nås via kursens lärplattform.

Examination inklusive obligatoriska moment

Godkänd på minst 3 av 4 inlämningar. Närvaro på minst 75 % av kurstillfällena (3 av 4). Godkänt på muntlig presentation (online) samt inlämnad projektdokumentation. 

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. 

 

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.