Kursplan fastställd 2024-02-14 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnSustainable development
- KurskodFFR161
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPTSE
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeEnergi- och miljöteknologi
- InstitutionRYMD-, GEO- OCH MILJÖVETENSKAP
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 28126
- Max antal deltagare100
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0124 Projekt, del A 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | ||||||
0224 Tentamen, del B 6 hp Betygsskala: TH | 6 hp |
|
I program
- MPPDE - PRODUKTUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPPDE - PRODUKTUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPSES - HÅLLBARA ENERGISYSTEM, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPSYS - SYSTEMTEKNIK, REGLERTEKNIK OCH MEKATRONIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPTSE - INDUSTRIELL EKOLOGI, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatorisk)
Examinator
- Göran Berndes
- Professor, Fysisk resursteori, Rymd-, geo- och miljövetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Tidigare studier i miljövetenskap/ingenjörsvetenskap
Syfte
Kursen har som mål att förmedla ett systemperspektiv på dagens industri/tjänstesamhälle och utgående från detta ge studenterna en god förståelse för de begränsningar och möjligheter som följer av krav på att samhället förändras mot ökad hållbarhet. Studenterna skall efter kursen ha goda kunskaper om begreppet hållbar utveckling och olika perspektiv på detsamma, konsekvenser av människans resursanvändning, samt strategier för att förändra resursanvändningen mot mer hållbara former.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Redogöra för innebörden av begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner: den ekologiska, den ekonomiska och den sociala dimensionen, inbegripet inter-generationell rättvisa;
- använda ett systemperspektiv för att beskriva hållbarhetsutmaningar och utvecklingsmöjligheter för grundläggande tekniska system som svar på hållbarhetskrav;
- redogöra för viktiga begränsningar och möjligheter för användning av resurser och tekniker, utifrån ett hållbarhetsperspektiv;
- redogöra för, på en grundläggande nivå, socialt och ekonomiskt relaterade intressekonflikter som kan hindra en hållbar utveckling;
- redogöra för strategier, internationella avtal och viktiga styrmedel för en hållbar användning av resurser och ekosystemtjänster;
- redogöra för relevanta analytiska begrepp, och ha förmågan att använda dessa för att analysera frågor som rör hållbar utveckling;
- redogöra för grundläggande etisk teori och kunna tillämpa den för analys av argument och beslut kring hållbarhetsfrågor.
Innehåll
Kursen inleds med föreläsningar som ger perspektiv på begreppet hållbar utveckling och på människans samspel med naturen i ett historiskt perspektiv. Miljöetik och inter-generationell rättvisa diskuteras. Efter detta följer föreläsningar som ger ett systemperspektiv på människa-natur interaktioner och beskriver samhällets ämnesomsättning i ett hållbarhetsperspektiv. Här ingår föreläsningar om hållbar användning av mark och andra resurser kopplat till jord-och skogsbruk, och hållbara material- och energisystem. Föreläsningar inom detta block behandlar också hållbar utveckling och teknisk förändring, samt klimatavtal och anslutna internationella processer. I ett tredje block av föreläsningar - arbete för hållbar utveckling - berättar gästföreläsare om sina egna erfarenheter av att arbeta för hållbar utveckling i olika funktioner i samhället. Tidigare teman inkluderar miljö-diplomati och klimatförhandlingar, förändringsarbete genom miljömärkning, hållbarhetscertifiering av skogsbruk, och Agenda 21-arbete i städer/regioner.Organisation
Föreläsningar och grupparbeten ingår i kursen. Grupparbetena ger studenterna möjligheter att diskutera och lära sig mer om specifika ämnen som är relevanta för en hållbar utveckling. Associerat till grupparbeten genomförs seminarier/övningar och studenterna förbereder sig för dessa genom att lösa uppgifter som distribueras av läraren under veckorna som föregår seminarierna.Litteratur
Hållbar utveckling: nyanser & tolkningar" av Fredrik Hedenus, Martin Persson & Frances Sprei (Studentlitteratur), samt kompletterande litteratur som finns tillgängliga via kurshemsidanExamination inklusive obligatoriska moment
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.