Kursplan fastställd 2024-02-01 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnGame theory and rationality
- KurskodENM140
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPCAS
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeTeknisk fysik
- InstitutionRYMD-, GEO- OCH MILJÖVETENSKAP
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 11115
- Max antal deltagare25 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0114 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- MPCAS - KOMPLEXA ADAPTIVA SYSTEM, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPCAS - KOMPLEXA ADAPTIVA SYSTEM, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPENM - MATEMATIK OCH BERÄKNINGSVETENSKAP, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPENM - MATEMATIK OCH BERÄKNINGSVETENSKAP, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Claes Andersson
- Senior forskare, Fysisk resursteori, Rymd-, geo- och miljövetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kandidatexamen inom ett naturvetenskapligt eller ingenjörsvetenskapligt ämne alternativt inom ekonomi samt viss erfarenhet av programmering/modellering.Syfte
Kursens syfte är att ge en introduktion till spelteori och evolutionära modeller inom detta område, för att inspirera och stimulera studenterna så att de kan identifiera samt utforska spelteoretiska dilemman/situationer under sin studietid såväl som sina framtida yrkesliv. Detta sker genom att studera grundläggande spelteoretiska begrepp inklusive rationalitetsbegreppet. Utöver detta utmanas studenterna, som typiskt är i slutskedet av sina studier, att både i grupp och självständigt skaffa sig kunskap om tillämpningar av spelteorin. Vi fokuserar på effekterna av individuell rationalitet på kollektiva utfall samt det resulterande beteendet för aktörer med olika strategier i en stor population. Vi går igenom teori om generella principer för rationellt agerande. Vi undersöker kända begränsningar om hur väl detta beskriver mänskligt beteende i verkligheten. Sekundära syften inkluderar att få praktisk erfarenhet av att modellera i ett spelteoretiskt sammanhang samt övning i att läsa och presentera vetenskapliga artiklar. Kursen erbjuder studenter en möjlighet till fördjupad förståelse för det egna ämnet genom projektstudier av tillämpningar som ligger inom deras intresseområden.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Att formulera spel utifrån specifika strategiska interaktioner
som uppstår inom deras eget ämneområde
Att sammanfatta och presentera spelteoretisk litteratur
Att definiera och tillämpa modeller för beslutstagande agenter
med handlingar, interaktioner och strategier
Att använda olika tekniker för att hitta Nash-jämvikter i spel
Att skilja mellan och tillämpa spel i utökad och normal (eller
strategisk) form
Att jämföra och reflektera över det förväntade utfallet från
principen om backward induction vis-a-vis situationer i verkliga livet och de
begränsningar som belyses beträffande användningen av spelteori och begreppet
rationalitet
Att eliminera strategier från ett spel baserat på
domineringssargument
Att identifiera, analysera och argumentera kring existensen av
sociala dilemman, såsom tragedy of the commons och spel med allmännyttiga
varor, inklusive exempel av naturligt, ekonomiskt och socialt ursprung
Att definiera och tillämpa begreppen Pareto-optimalitet
Att definiera och lösa för blandade strategijämvikter
Att skilja mellan jämvikt i spelteori och stabila strategier i
evolutionär spelteori
Användandet Bayesiansk spelteori för att hantera situationer där
spelare är osäkra på vilket spel de spelar.
Innehåll
Bakgrund: Spelteori är den vetenskapliga studien av strategisk interaktion mellan rationella agenter, vilket innebär analys av fenomen som samarbete och konflikt inom en bred uppsättning av biologiska, ekonomiska och sociala system. Spelteori och dess förlängningar tillämpas inom många olika fält för att förstå situationer som klimatförhandlingar, hur växters rötter växer och hur frön distribueras under konkurrens, till krigföring och geopolitik, samt auktioner och marknader (såsom elpris etc.).Organisation
- En dugga mitt i kursen på grundläggande spelteori.
- Gästföreläsningar.
- Två uppgifter, inklusive en turnering mellan studenternas datoriserade strategier.
- Ett projekt (80-100 timmars arbete per student) genomfört i grupper, presenterat muntligt och i en skriftlig rapport.
Litteratur
Huvudkursboken är Kevin Leyton-Brown och Yoav Shoham, Essentials of Game Theory: A Concise, Multidisciplinary Introduction (2008). Boken kan laddas ner gratis via Chalmers bibliotek.
Utvalda kapitel och exempel kan distribueras från Herbert Gintis, Game Theory Evolving: A Problem-Centered Introduction to Modeling Strategic Interaction (Andra upplagan, 2009). Boken finns tillgänglig som e-bok på Chalmers bibliotek.
Vi rekommenderar även Steven Tadelis' bok Game Theory An Introduction (2008). Denna bok kan laddas ner gratis via Academia.
Läsmaterial för projektseminarierna kommer att distribueras under kursens gång av studenterna.
Examination inklusive obligatoriska moment
Obligatoriska moment: - Muntlig presentation av projekt Muntlig presentation av projektet är obligatorisk.
- Närvaro vid gästföreläsningar och projekt presentationer Frånvaro från gästföreläsningar och andra studenters projekt presentationer leder till ett poängavdrag med ett poäng per 45-minuters session.
- Två korta inlämningsuppgifter - Dugga mitt i kursen - Projektrapport
Dessa komponenters obligatoriska natur upprätthålls genom ett minimipoäng för godkänt betyg enligt nedan.
Betygsättning görs baserat på: - Dugga (-22 - 22 poäng, minst 7 poäng för godkänt betyg) - Projektpresentation (0 - 8 poäng) - Projektrapporter (0 - 16 poäng, minst 7 poäng för godkänt betyg) - De två uppgifterna (2 poäng var max., dvs. 0 - 4 poäng totalt, minst 1 poäng var för godkänt betyg)
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.