Kursplan fastställd 2024-02-14 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnAssessing sustainability: Assignments
- KurskodENM036
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPTSE
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 28124
- Max antal deltagare36 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
- Min. antal deltagare10
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0123 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- MPEPO - HÅLLBARA ELKRAFTSYSTEM OCH ELEKTROMOBILITET, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPTSE - INDUSTRIELL EKOLOGI, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPTSE - INDUSTRIELL EKOLOGI, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Sverker Molander
- Professor, Environmental Systems Analysis, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Förkunskapskraven för kursen är grundläggande kurser i tillämpadmiljövetenskap och/eller hållbar utveckling 7,5 hp, t ex kurserna
Science of Environmental Change FFR166, och Hållbar utveckling, FFR160
Syfte
Syftet med denna kurs är att ge kunskaper och färdigheter relaterade tillmiljö- och hållbarhetsbedömning, samt öva förmågan att självständigt
skriva en vetenskaplig rapport och muntligt presentera den.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- visa förmåga att substantiellt bidra till en hållbarhetsbedömning
- visa förmåga att identifiera de olika delarna i en hållbarhetsbedömning (strategisk miljöbedömning, SEA) i en specific situation, vilken innehåller, men inte är begränsad till, problemformulering, nulägesbeskrivning, identifiering och konstruktion av alternativ för bedömning, identifiering av indikatorer, rapportering och uppföljning
- reflektera över rollen som miljöexpert i ett hållbarhetsbedömningssammanhang, samt ha en uppfattning om urvalet av relevanta miljöproblem/risker i ett givet sammanhang och deras hantering
- visa en medvetenhet om de olika perspektiv och skalor som finns kopplade till hållbarhetsfrågan såsom vetenskapliga, sociala, ekonomiska, juridiska och politiska
- visa en generell och självständig förmåga att disponera och skriva en vetenskaplig rapport
- söka och kritiskt värdera skrivna källor av relevans för en skrivuppgift
- hantera referenser på ett vetenskapligt sätt, beträffande såväl deras form som deras innehåll
- självständigt hantera tidsplanering i ett skrivprojekt
Innehåll
Hållbarhetsbedömningar sker på olika sätt och på olika skalor från lokal till global, och kan ha olika avgränsningar - kommunala, företagsmässiga, sektorsmässiga, nationella m.m. Kursen introducerar därför ett antal begrepp och systemmetoder användbara i professionellt arbete med hållbarhetsbedömningar, och i strategisk miljöbedömning.Organisation
Studenterna genomför självständigt sina skrivprojekt under individuell handledning. Dessutom förmedlas kunskaper genom en serie föreläsningar och genom läsning av vetenskapliga texter som bearbetas i en serie litteraturseminarier.
Litteratur
Kurslitteraturen består av böcker och artiklar från universitetsbibliotek och internet, vilka tillsammans med ett urval texter på kurshemsidan i Canvas är tillgängliga för användning i skrivprojektet och under kursen.
Examination inklusive obligatoriska moment
Examinationen sker på grundval av den skrivna rapporten och till mindre del den muntliga presentationen av den samt i förberedelserna för, och deltagandet i, de obligatoriska litteraturseminarierna.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.