Kursplan fastställd 2025-02-25 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnHealth technology assessment
- KurskodEEN236
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPMED
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeMedicinteknik
- InstitutionMEDICIN (GU)
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 41122
- Max antal deltagare80
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0125 Muntlig tentamen 3 hp Betygsskala: UG | 3 hp | ||||||
0225 Laboration 2 hp Betygsskala: UG | 2 hp | ||||||
0325 Tentamen 2,5 hp Betygsskala: TH | 2,5 hp |
I program
Examinator
- Jahangir Khan
- Gästlärare, Elektroteknik, datateknik, IT samt Industriell ekonomi
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Motsvarande krav på förkunskaper som för mastersprogrammet i Medicinteknik.Syfte
Syftet med denna kurs är att ge studenterna en grundläggande förståelse om Utvärdering av Medicinsk Teknik (s.k. HTA), som hänvisar till en systematisk utvärdering av egenskaper, konsekvenser och/eller effekter av hälsoteknologier, utifrån en multidisciplinär process för att utvärdera kliniska, samhälleliga, ekonomiska, organisatoriska och etiska aspekter av en hälsointervention eller hälsoteknologi. Med de förvärvade kunskaperna och färdigheterna kommer studenterna att kunna utvärdera medicintekniska produkter och lösningar ur flera perspektiv.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
1) Att beskriva och kritiskt diskutera och presentera metoder och processer för HTA- för att förstå hur den kliniska effektiviteten och patientutfall av medicintekniska produkter bedöms
- för att förstå effekterna av medicintekniska produkter ur sociala, organisatoriska och etiska synpunkter
- för att förstå betydelsen av ekonomiska utvärderingar av medicintekniska produkter
2) Att tillämpa och presentera (skriftligt och muntligt) HTA principer på fall av medicintekniska produkter
3) Förstå mikroekonomiska teorier och dess tillämpningar inom hälso- och sjukvård och i HTA sammanhanget
4) Att beskriva koncept och designer för ekonomisk utvärdering av hälsoteknologier
5) Att utföra grundläggande beräkningar av nyckelkomponenter i ekonomisk utvärdering av sjukvårdsinsatser/hälsoteknologier
Innehåll
Kursen kommer att innehålla tre specifika områden. För det första en övergripande förståelse för rollen av de multidimensionella aspekterna av HTA, inom evidensbaserad hälso- och sjukvård. För det andra, grundläggande mikroekonomiska teorier och dess tillämpningar inom hälso- och sjukvården. För det tredje, effektivitets- och i synnerhet kostnadseffektivitetsanalyser av sjukvårdsinsatser/medicintekniska produkter som en integrerad del av HTA.Inom det första området kommer klinisk effektivitet och patientutfall samt sociala, organisatoriska och etiska dimensioner av medicinsk teknologi att diskuteras i relation till dess bedömning inom ramen för HTA för tillämpning inom hälsosektorn. Inom det andra området kommer efterfrågan, utbud, jämvikt för marknadseffektivitet och ekonomisk effektivitet i allmänhet samt inom hälsosektorn att täckas. I det tredje området täcks nyckelmetoder för bedömning av hälso- och sjukvårdsinsatsers effektivitet i termer av hälsoutfall och patientnytta samt nyckelkomponenter i hälso-ekonomiska utvärderingsmetoder, inklusive rapportering av kostnadseffektivitetsresultat i HTA-rapporter. Vidare kommer tillämpningar av ekonomiska utvärderingar av medicintekniska produkter inom hälso- och sjukvårdssektorn och jämlikhet i hälso- och sjukvård att behandlas under föreläsningar och seminarier i kursen.
Organisation
Föreläsningar om metoder för HTA, mikroekonomiska teorier och metoder, samt metoder för kostnadseffektivitetsanalys av hälsoteknologier kommer att ges med hjälp av digital plattform och interaktiva diskussioner. En muntlig tentamen (seminarium) och skriftlig inlämning av grupparbete om HTA kommer att genomföras för att förstå begreppen HTA och dess mångfaldiga dimensioner. Gruppuppgifter kommer också att organiseras om användbarheten av mikroekonomiska teorier och fall inom hälsosektorn. Laborationer kommer att anordnas för dataanalyser för att förstå processen för att genomföra ekonomiska utvärderingar inom hälso- och sjukvård. Numeriska övningar om ekonomisk utvärdering tillhandahålls via Studentportalen. Slutligen kommer en skriftlig tentamen som omfattar teorier, metoder och tillämpningar av HTA, mikroekonomi och ekonomiska utvärderingar att genomföras.Litteratur
Health technology assessment of medical devices - WHO Medical device technical series, ISBN 978 92 4 150136 1. World Health Organization, 2011. Geneva.
Morris, S., Devlin N., Parkin. D., Spencer, A. Economic Analysis in Health Care, 2nd Edition. 2012. London.
Wagstaff A. The demand for health: theory and applications Journal of Epidemiology and Community Health, 1986, 40, 1-11.
Examination inklusive obligatoriska moment
Eleverna ska klara alla tre moment nedan för godkänd med olika betyg i kursen:Delkurs 1: Muntlig tentamen (seminarium) och Skriftliga gruppuppgifter (skriftlig inlämning), 3 hp
Delkurs 2: Laboration (slutförande av ekonomiska utvärderingsövningar), 2 hp
Delkurs 3: Skriftlig tentamen, 2,5 hp
Betygsskala, per modul och för hel kurs
I delkurs 1: För godkänt betyg ska studenterna muntligt och skriftligt presentera uppgiften Health Technology Assessment och lämna in uppgifterna om mikroekonomiska teorier, modeller och tillämpningar. Endast godkänt betyg ges.
I delkurs 2: För godkänt betyg ska eleverna genomföra de individuella övningarna genom laborationer. Endast godkänt betyg ges.
I modul 3: studenterna ska erhålla 50% av det totala betyget för betyget godkänd, 70% för betyget godkänd och 85% för betyget väl godkänd.
Betyget på hela kursen bestäms av betyget i delkurs 3, medan studenterna ska få betyget godkänt på delkurs 1 och del 2.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.