Kursplan för Inledande digital hälsa

Kursplan fastställd 2021-02-04 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnIntroductory digital health
  • KurskodEEN165
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKMED
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeMedicinteknik
  • TemaMTS 1,5 hp
  • InstitutionELEKTROTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 73119
  • Max antal deltagare70
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0121 Projekt 3 hp
Betygsskala: TH
0 hp3 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
0221 Tentamen 4,5 hp
Betygsskala: TH
0 hp4,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
  • 08 Jan 2022 em J
  • 11 Apr 2022 fm J
  • 17 Aug 2022 fm J

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Information saknas

Kursspecifika förkunskaper

EEN080 Inledande medicinteknik, EEN085 Medicin för tekniker.

Syfte

Syftet med kursen är att ge en inledande och allmän orientering inom digital hälsa, dess roll i samhället och samhällsutvecklingen. Viktiga tillämpningsområden som tas upp är journalhantering, standarder & interoperabilitet, etik och regulatoriska krav, kliniska beslutsstöd, appar och vård på distans. Ett specifikt syfte är att träna förmågan att designa en mobilapp som möter kraven från patienter, vårdgivare och myndigheter.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

1.    Förklara begreppet digital hälsa, betona dess breda och tvärvetenskapliga karaktär, och diskutera begrepp som eHälsa, mHälsa, hälsoinformatik, digitalisering och hjälpmedelsteknik.
2.    Beskriva digital hälsas roll och konsekvenser i gårdagens, dagens och morgondagens hälsovårdsmiljö.
3.    Reflektera över möjligheter och utmaningar med digital hälsa och dess inverkan på samhället som helhet.
4.    Redogöra för vikten av etiska överväganden, lagstiftning, regulatoriska krav och patientintegritet när man utformar och implementerar lösningar för digital hälsa.
5.    Beskriva några viktiga internationella standarder som är tillämpliga på digital hälsa och förklara behovet av standardisering och interoperabilitet mellan olika system.
6.    Utforma en app primärt för smartphone för en utvald grupp användare (vanligtvis patienter) som uppfyller användarens behov och önskemål samtidigt som appen är realistisk att implementera genom att krav från vårdpersonal och myndigheter bedöms att kunna uppfyllas, samt att hantering av data och kommunikation för appen designas så att appen enklare kan integreras i vården.  
7.    Arbeta strukturerat tillsammans i grupp och dokumentera planering och framsteg.
8.    Demonstrera och motivera en produkt till patienter och vårdgivare genom videoklipp.

Innehåll

Kursen innehåller grundläggande kunskaper om digital hälsa och diskuterar hur den är på väg att i grunden utveckla och förändra den tidigare mestadels sjukhusbaserade vården. Bland annat kommer följande begrepp att behandlas:

Journalhantering
Standarder för kommunikation och hantering av hälsodata (tex HL7, FHIR, openEHR)
Etikens roll för digital hälsa
Regulatoriska krav för medicintekniska produkter baserade på mjukvara
Kliniska beslutsstöd
Hur artificiell intelligens öppnar nya möjligheter och utmaningar
Vård på distans
Anpassa kommunikation till olika mottagargrupper och kommunikationskanaler

Organisation

Ansvarig institution är Institutionen för Elektroteknik.
Undervisningen ges i form av föreläsningar samt lektioner / demonstrationer / laborationer / seminarier i mindre grupper. Ett projektarbete genomförs för att designa en app som ska presenteras i två videofilmer, en till patienten som är målgrupp och en till vårdgivaren. Mer detaljerad information ges på kurshemsidan före kursstart.

Litteratur

Medicinsk informatik, Liber, 2021

Examination inklusive obligatoriska moment

Kursen examineras med skriftlig tentamen i slutet av kursen. Quiz i anslutning till föreläsningar är frivilliga och kan ge bonuspoäng på tentamen.
Projektet examineras genom att flera lärare betygsätter potentialen för appen att uppnå de avsedda målen och hur effektivt det bedöms att filmerna attraherar målgrupperna.
Det individuella betyget för varje student sätts genom att vikta samman betyg från tentamen och projektarbetet.
Detaljerad information om examinationen ges på kurshemsidan före kursstart.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.