Kursplan fastställd 2020-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnApplied object-oriented programming
- KurskodEEN060
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTIDSL
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeDatateknik, Teknisk design
- InstitutionELEKTROTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 66112
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0119 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
- TIDSL - DESIGN OCH PRODUKTUTVECKLING, HÖGSKOLEINGENJÖR, Årskurs 1 (obligatorisk)
- TKDES - TEKNISK DESIGN, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatorisk)
Examinator
- Paolo Monti
- Enhetschef, Kommunikation, Antenner och Optiska Nätverk, Elektroteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
-Syfte
Syftet med kursen är att ge studenter utan tidigare programmeringserfarenhet tillräckliga kunskaper för att kunna använda Python för back-end utveckling av digitala tjänster.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- självständigt lösa grundläggande programmeringsuppgifter med Python.
- tolka och utöka en befintlig Python-kod.
- självständigt lösa avancerade programmeringsuppgifter genom att använda ett befintligt Python-bibliotek.
- utveckla Python-kod som manipulerar information lagrad i databaser.
- utveckla digitala tjänster som använder Python som back-end.
Innehåll
- Python programmeringsspråk och integrerade utvecklingsmiljöer (IDEs).
- Grundläggande byggstenar inom programmering (t.ex. variabler, villkorlig exekvering, loopar, bibliotek, felupptäckt).
- Datastrukturer i Python (t ex träd, ordböcker, köer, tupler).
- Objektorienterad programmering med Python (t.ex. klasser, objekt, metoder, arv, polymorfism, abstrakta klasser).
- Databasmanipulering med Python.
- Back-end-utveckling för digitala system som använder Python.