Kursplan fastställd 2021-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnDevelopment of medical devices
- KurskodEEN040
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPBME
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeElektroteknik
- InstitutionELEKTROTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 10112
- Min. antal deltagare5
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0119 Projekt 6 hp Betygsskala: TH | 6 hp | ||||||
0219 Laboration 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp |
I program
Examinator
- Max Jair Ortiz Catalan
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kursen Medicinsk elektronik eller motsvarande.Syfte
Kursens mål är att ge specifik kunskap om idéformande, skapande och certifiering av medicintekniska produkter, inkluderat produktutvecklingsprocedurer.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- utforska implementering av teknologier inom medicinområdet;
- klassificera en medicinteknisk produkt enligt regelverk i Europa och USA;
- implementera en verifikations- och valideringsplan för en medicinteknisk produkt,
- bedöma vilka typer av tester som är nödvändiga för verifikation och validering av en medicinteknisk produkt;
- genomföra riskbedömning av medicintekniska produkter;
- implementera projekt som möter tekniska och säkerhetsaspekter för medicintekniska produkter;
- konfrontera kriterier i beslut-processer, och göra bedömningar från information som kan vara inkomplett eller begränsad inom medicinteknikområdet;
- applicera tidigare utvecklade kunskaper och förmågor för att arbeta med ingenjörslösningar inom medicin;
- identifiera värdeskapande för externa stakeholders;
- söka och inhämta information from relevanta vetenskapliga publikationer vid arbete i projektgrupp;
- i muntlig presentation och skriftlig rapport på engelska, beskriva en medicinteknisk produkts utvecklingsprocess; och
- reflektera på egna och andras förmågor och roller i relation till projektarbete.
Innehåll
Studenten kommer att lära sig hur man skapar en medicinteknisk produkt från idé till validering. Utveckling av medicintekniska produkter med aspekter av: produktutvecklingsprocedurer, certifiering (riskbedömning och klassificering enligt tillämpliga regelverk), verifiering med olika typer av tester (livstidsuppskattning, elektromagnetisk strålning, diagnostisk noggrannhet etc), och validering med kliniska studier.Den här kursen bygger på erfarenhetsbaserat lärande. Det betyder att i) studenterna aktivt påverkar och driver sina projekt, ii) kursen har ett explicit fokus på studenternas förmågor och arbetsmetoder, och iii) lärandeaktiviteterna syftar till att simulera ett verkligt projekt med verkliga problem så mycket som möjligt.
Organisation
Kursen innehåller föreläsningar, projektarbete och laborationer.Litteratur
Durfee and Laizzo, Medical Device Innovation Handbook, University of Minnesota, 2017.Examination inklusive obligatoriska moment
Betygsättningen baseras på den skriftliga projektrapporten och den muntliga presentationen. Dessutom innehåller kursen obligatoriska laborationer och en etikcertifiering.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.