Kursplan fastställd 2021-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnLithium-ion battery systems for vehicles and large-scale energy storage
- KurskodEEN016
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPEPO
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeElektroteknik
- InstitutionELEKTROTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 21117
- Max antal deltagare48
- Min. antal deltagare24
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0119 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
- MPEPO - HÅLLBARA ELKRAFTSYSTEM OCH ELEKTROMOBILITET, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPEPO - HÅLLBARA ELKRAFTSYSTEM OCH ELEKTROMOBILITET, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPMOB - MOBILITETSTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPMOB - MOBILITETSTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Torbjörn Thiringer
- Professor, Elkraftteknik, Elektroteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundläggande kurs i fysik på kandidatnivåGrundläggande kurs i kretsteori på kandidatnivå
Kandidatexamen
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna en grundläggande förståelse för litiumjonbatterier. Vidare är syftet att ge studenterna en praktisk färdighet rörande experiment på battericell och med avseende på design och tillverkning av en egen knappcell. Slutligen är en viktig målsättning att ge studenterna en bakgrund i hur celler sätts ihop till ett helt batteri samt viktiga aspekter om dess styrning samt säkerhetsaspekter vid användande.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva de ingående delarna i ett litiumjonbatteri (LiB): material och funktionalitet
- Beräkna energikapaciteten och verkningsgraden i ett LiB.
- Använda nyckelekvationer för den fysikaliska modelleringen av ett LiB
- Genomföra EIS (Electrochemical impedance spectroscopy) och kapacitetsbestämning av ett LiB
- Skapa EECM-er (Equivalent electrical circuit models) av LiB-er, EIS svep, med varierande komplexiteter såsom ZARC, och E-R-RC*n länkar
- Koppla en EECM av lägre komplexitet till battericellens fysikaliska egenskaper
- Beskriva ett BMS (Battery Management System) och presentera dess funktionalitet
- Presentera viktiga säkerhetsaspekterför ett LiB
- Bygga en knappcell (med tillgång till redskap)
- Simulera med en batterimodell i COMSOL
- Sätta upp ett åldringstest för ett LiB
- Beskriva grundläggande åldringsfaktorer för ett LiB och genomföra enklare åldringsberäkningar
- Beskriva hur ett batteri kan designas för att minska miljöpåverkan.
- Beskriva hur batterier kan designas för olika användningsområden.
- Genomföra termiska beräkningar på ett LiB, såväl på cell som pack-nivå
- Genomföra energi och effektberäkningar på superkondensator samt beskriva dess uppbyggnad
Innehåll
Kursen innehåller tre huvudmoment- Elektrokemisk bakgrund för batteriets funktionalitet
- Modellbygge av batteriets spännings-ström egenskaper (EECM)
- Sammansättning till batterisystem och viktiga aspekter vid batterianvändande
Organisation
Kursen består av 18 föreläsningar (2x45min), 8 räkneövningar(2x45min), två praktiska laborationer (2x4h) samt två handledda datorövningar (2x4h). Till detta kommer att projektarbete på 40 timmar, som knyter samman laborationerna med övningar.Litteratur
Kurskompendium "Battery cell modelling from an electrotechnical perspective", Evelina Wikner, Zeyang Geng, Torbjörn ThiringerKursbok: "Batteries for Electric vehicles - Materials and Electrochemistry", ISBN: 9781316090978, Berg, Helena.
Urval av forskningsrapporter
Examination inklusive obligatoriska moment
Skriftlig tentamen (100%). Godkända laborationer samt rapport. Betygsskala, U 3,4,5.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.