Kursplan fastställd 2025-02-03 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnSpecial topics in software engineering
- KurskodDAT680
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPSOF
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeDatateknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 24124
- Max antal deltagare25 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0125 Inlämningsuppgift 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- MPSOF - Software engineering and technology - utveckling och implementering av mjukvara, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPSOF - Software engineering and technology - utveckling och implementering av mjukvara, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Gregory Gay
- Docent, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
För att vara behörig till kursen ska studenten ha avklarat minst 7,5 hp i programvaruteknik.Syfte
Området programvaruteknik utvecklas snabbt, med ny teknik, nya utvecklingsmetoder och organisatoriska processer som dyker upp regelbundet. Denna kurs är en kurs i seminariestil avsedd att ge studenterna möjlighet att utforska ämnen inom området programvaruteknik.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Kunskap och förståelse
- Beskriva befintliga tekniker, verktyg och metoder inom programvaruteknik och deras relation till presenterad forskning
- Sammanfatta och kontrastera aktuell relevant programvaruteknisk forskning
Färdigheter och förmåga
- Läs forskningsartiklar om programvaruteknik, presentera deras innehåll och diskutera kritiskt den presenterade motivationen, forskningsdesignen och resultaten
- Undersök ny kunskap inom programvaruteknik och relatera den till tidigare kunskaper såväl som kunskaper som presenteras i denna kurs
- Identifiera meningsfulla framtida tillägg för programvaruteknisk forskning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Bedöma begränsningarna i toppmodern forskning inom programvaruteknik
- Bedöm potentiella fördomar och etiska frågor som påverkar programvaruteknisk forskning
Innehåll
Området programvaruteknik utvecklas snabbt, med ny teknik, nya utvecklingsmetoder och organisatoriska processer som dyker upp regelbundet. Denna kurs är en kurs i seminariestil avsedd att ge studenterna möjlighet att utforska ämnen inom området programvaruteknik.Varje gång kursen hålls kommer den att fokusera på ett specifikt ämne valt av examinator, vilket kommer att meddelas i förväg på Canvas-sidan för masterprogrammet.
Kursen kommer i första hand att bestå av seminarier, ledda av lärare, praktiker, forskare och studenter. Eleverna kommer att välja aspekter av kärnämnet för att utforska i detalj, vilket kulminerar i en presentation och en rapport om de valda aspekterna.
Organisation
Denna kurs genomförs i form av ett litteraturseminarium, som kombinerar läsning av forskningspublikationer och annan relevant litteratur, presentationer från studenter, praktiker och forskare samt diskussioner.Studenterna kommer att utforska, i detalj, aspekter av kärnämnet för den instansen av kursen och kommer att utbilda andra studenter om dessa aspekter. Baserat på denna utforskning kommer de att ta fram en skriftlig rapport.
Examination inklusive obligatoriska moment
Kursen bedöms baserad på studentens skriftliga rapport och individuell presentation. Dessutom kommer aktivt deltagande och bidrag till diskussioner (t.ex. som opponent till ett seminarium) att användas som en del av det slutgiltiga kursbetyget.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.