Kursplan för Inledande programmering

Kursplan fastställd 2021-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnIntoductory course in programming
  • KurskodDAT505
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKGBS
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeDatateknik
  • InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 74127
  • Max antal deltagare70
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0121 Laboration 2,5 hp
Betygsskala: UG
2,5 hp
0221 Tentamen 5 hp
Betygsskala: TH
5 hp
  • 26 Okt 2022 em J
  • 04 Jan 2023 fm J
  • 15 Aug 2023 fm J

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Allmän behörighet.

Syfte

Dataprogrammering är en grundläggande färdighet som är av nytta i såväl framtida studier som arbetsliv.. Kursen ger de grundläggande färdigheterna så att deltagarna både kan utföra programmeringsuppgifter som är typiska för vetenskapliga och tekniska uppgifter och förstå de grundläggande principerna för datorer och programmering.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: 


Kunskap och förståelse

  • Uttrycka matematiska formler som uttryck och algoritmer i ett programspråk

  • Välj lämpliga datatyper och datastrukturer för olika typer av data

  • Strukturera stora program i hanterbara och återanvändbara enheter med hjälp av begrepp som moduler, klasser och funktioner

  • Söka och hitta relevanta programbibliotek och använda dem på lämpligt sätt

  • Förklara förhållandet mellan hårdvara, operativsystem och användarprogram

  • Använda programmering för grundläggande dataanalys av stora filer


Kompetens och färdigheter

  • Skriva program som manipulerar numerisk och textuell data för att utföra vanliga programmeringsuppgifter

  • Bygga interaktiva program med både textbaserade och grafiska användargränssnitt

  • Skriva program som läser, ändrar och skapar filer i filsystemet 

  • Använda standardbibliotek och följa god praxis i programmering

  • Testa program med metoder såsom enhets-, regressions- och egenskapsbaserad testning

  • Använda programmeringsverktyg såsom textredigerare och versionshanteringssystem


Bedömning och tillvägagångssätt

  • Utvärdera svårigheter och resurser som krävs för typiska programmeringsuppgifter

  • Analysera kod skriven av andra och hitta fel och möjligheter till förbättring

Innehåll

Kursen är en första introduktion till programmering med hjälp av ett allmänt programmeringsspråk. Den ger studenten omfattande kunskaper i språket, vilket gör det möjligt för eleven att skriva kod för en mängd olika uppgifter och att läsa och återanvända kod skriven av andra programmerare. Parallellt med att lära sig språket kommer studenten att introduceras till grundläggande begrepp inom datorer och programmering. Dessa begrepp inkluderar:


  • Datatyper och deras binära representationer i datorns minne

  • Förhållandet mellan källkod, kompilator och maskin

  • Den syntaktiska strukturen för uttryck, uttalanden, funktioner, klasser, moduler osv.

  • Grunderna i algoritmdesign såsom iteration, rekursion, nedbrytning till funktioner och top-down vs. bottom-up.

  • Grunderna i programvarudesign såsom funktioner, klasser och moduler.

Organisation

Kursen består av föreläsningar och övningar. Det finns också ett antal programmeringsuppgifter för att träna studenternas praktiska färdigheter.


Litteratur

Information om litteratur ges på kursens hemsida innan kursstart.

Examination inklusive obligatoriska moment

Obligatoriska programmeringsuppgifter, skriftlig tentamen.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.