Kursplan fastställd 2023-02-08 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnHigh-performance parallel programming
- KurskodDAT400
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPHPC
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 86111
- Max antal deltagare80 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0119 Laboration 3 hp Betygsskala: UG | 3 hp | ||||||
0219 Tentamen 4,5 hp Betygsskala: TH | 4,5 hp |
|
I program
Examinator
- Miquel Pericas
- Docent, Dator- och nätverkssystem, Data- och informationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kursen DAT017 - Machine oriented programming eller liknande kurs är ett krav. Kursen TDA384 - Principer för parallell programmering är rekommenderad.Syfte
Kursen behandlar parallella programmeringsmodeller, effektiva programmeringsmetoder och verktyg för prestandaoptimering med målet att utveckla högeffektiva parallella program.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Lista de olika typerna av parallella datorarkitekturer, programmeringsmodeller och paradigm, samt olika system för synkronisering och kommunikation. - Lista de typiska stegen för att parallellisera en sekventiell algoritm - Ange olika metoder för analysmetoder av parallella programsystem - Använda metoder för prestandaanalys för att bestämma flaskhalsarna vid exekverandet av ett parallellt program - Bestämma den övre gränsen för prestanda för ett parallellt program - För en specifik programvara, specificera de resultat flaskhalsar som begränsar effektiviteten hos parallellkoden och välj lämpliga strategier för att övervinna dessa - Utforma energibesparande parallelliseringsstrategier baserade på en specifik algoritm struktur och datorsystemsorganisation - Argumentera för vilka metoder för prestandaanalys som är viktiga, givet en specifik kontextInnehåll
Kursen består av ett antal föreläsningar och laborationer. Föreläsningarna börjar med en översikt över parallella datorarkitekturer och parallella programmeringsmodeller och paradigmer. En viktig del av diskussionen är mekanismer för synkronisering och datautbyte. Därefter behandlas prestandaanalys av parallella program. Kursen fortsätter med en diskussion om verktyg och tekniker för att utveckla parallella program enligt modellen för ett delat adressutrymme. Detta avsnitt behandlar populära programmeringsmiljöer som pthreads och OpenMP. Därefter diskuterar kursen parallella program för distribuerat adressutrymme. Fokus i denna del ligger på Message Passing Interface (MPI). Slutligen diskuterar vi programmeringsmetoder för att exekvera applikationer på acceleratorer såsom GPUer. Den här delen introducerar programmeringsmiljön CUDA (Compute Unified Device Architecture).Föreläsningarna kompletteras med en uppsättning laborationer där deltagarna fördjupar sig i ämnesområden som har tagits upp under föreläsningar. Under laborationerna parallelliserar deltagarna exempelprogram över en rad parallella arkitekturer, och använder verktyg för prestandaanalys för att upptäcka och ta bort flaskhalsar i parallella implementeringar av programmen.
Organisation
Undervisningen består av teoriinriktade föreläsningar och laborationer där deltagarna utvecklar kod för olika typer av parallella datorsystem
Litteratur
Parallel Programming for Multicore and Cluster Systems, Thomas Rauber, Gudula Rünger (2nd edition, 2013) https://www.springer.com/gp/book/9783642378003
Examination inklusive obligatoriska moment
Kursen examineras genom individuell skriftligt tentamen samt en skriftlig rapport från laborationen som skall lämnas in i grupp.Slutbetyget på kursen är detsamma som den skriftliga tentamen. Laborationsrapporten måste vara godkänd för att få slutbetyg
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.