Kursplan för Introduktion till spelvetenskap

Kursplan fastställd 2018-02-28 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnIntroduction to game research
  • KurskodDAT385
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPIDE
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeInformationsteknik
  • InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 23126
  • Max antal deltagare30
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0118 Inlämningsuppgift 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Information saknas

Särskild behörighet

För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Syfte

Spel har varit en del av mänsklig kultur sedan urminnes tider. De har utvecklats till många olika former och för många olika målgrupper, inte minst sedan introduktionen av datorspel. Kursen ger en överblick av spel i alla dess former samt teoretiska begrepp och ramverk för att analysera spel.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • känna till akademiska spelbegrepp
  • visa förståelse för olika typer och sätt att klassificera spel
  • uppvisa föreståelse för olika akademiska sätt att förstå spel och spelande
  • kunna redogöra för vad som utmärker spel inom de vanligaste spelklassificieringarna
  • analysera spel givet en specifik frågeställning tolkningsperspektiv, och begreppsapparat
  • beskriva spel givet ett fokus med en adekvat användning av akademiska spelbegrepp
  • göra jämförelser mellan spel eller delar av spel med hjälp av akademiska spelbegrepp
  • analysera spel i relation till olika användningssyften
  • analysera spel från flera olika sorters spelarpreferenser,
  • kunna välja och kombinera olika vetenskapliga förhållningssätt för att kunna analysera och tolka spel i en specifik kontext,
  • identifiera etiska aspekter hos ett spel

Innehåll

Kursen är uppdelad i fem olika på varandra byggande delmoment som betraktar olika former av spel och olika perspektiv på spelande. Den första delen ser på spel som system och fokuserar på brädspel och kortspel samt introducerar allmänna begrepp för att beskriva spel och spelande. Nästa del övergår till att se på hur spelare uppfattar och lever sig in i spelande, och använder sig av rollspel och lajvspel för att lyfta fram spelarupplevelsen som ett betraktningsfokus. Den tredje delen belyser olika mediers påverkan på spel och spelande genom att fokusera på datorspel och onlinespel. Den näst sista delen undersöker hur gränserna mellan spel och andra aktiviteter kan bli otydliga genom speldesign eller genom användandet av olika former av teknologier. Den sista delen ser på användandet av spel för andra ändamål än att underhålla, till exempel för att kritisera, påverka, eller lära ut.

Varje del introducerar teoretiska begrepp och ramverk genom akademiska texter och bygger på de tidigare delarna.

Organisation

Kursen är baserad kring föreläsningar, läsning av akademiska texter och analyserandet av spel. Praktisk erfarenhet av spel som analyseras fås genom spelande som en del av kursen.

Examination inklusive obligatoriska moment

Kursen examineras genom fem skriftliga inlämningar motsvarande de fem delmomenten i kursen, var och en på 1.5 hp.