Kursplan fastställd 2019-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnGame development project
- KurskodDAT375
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPIDE
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeInformationsteknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 23126
- Max antal deltagare30
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0118 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- MPIDE - INTERAKTIONSDESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPIDE - INTERAKTIONSDESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Josef Wideström
- Universitetslektor, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
För att vara behörig till kursen ska studenten ha avklarat följande kurser, eller motsvarande:
- CIU176 Prototyping in interaction design,
- TDA492 Graphical interfaces,
- TDA497 Interaction design methodology
Kurserna DAT385 Introduktion till spelvetenskap, TDA580 Gameplay Design, och TDA572 Spelmotorarkitektur eller motsvarande rekommendaras.
Syfte
Kursen syftar till att ge en fördjupad föreståelse för de centrala utmaningarna i spelutveckling genom praktisk träning och reflektion i ett spelprojekt.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Räkna upp "best practice"-metodiker för utveckling av datorspel och spelmotorer
- Återge etablerade begrepp och termer för att beskriva spel, spelmotorer, och spelutvecklingsprojekt
- Genomföra användartester i praktiska projekt
- Tillämpa design- och utvecklingsmetoder systematiskt för att skapa och kritisk jämföra olika möjligheter i spelutvecklingsprojekt
- Identifiera behov och krav från specifika tilltänkta användargrupper och intressenter
- Motivera designval i en spelutvecklingsprocess
- Genomföra en informerad analys av vilka etiska och sociala effekter teknisk lösningar kan skapa i en spelutvecklingsprocess