Kursplan fastställd 2025-02-03 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnRequirements engineering
- KurskodDAT357
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKITE
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 52150
- Max antal deltagare15
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0125 Inlämningsuppgift 3 hp Betygsskala: TH | 3 hp | ||||||
0225 Tentamen 4,5 hp Betygsskala: TH | 4,5 hp |
I program
Examinator
- Jennifer Horkoff
- Docent, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
För att vara behörig till kursen ska studenten ha en godkänd 7,5 hp kurs i programmering (t.ex. grundläggande programmering, eller motsvarande) och 7,5hp projektkurs (t.ex. Projekt: Agil projektledning).Syfte
Efter kursen ska studenter ha kunskap om, och framgångsrikt kunna tillämpa, begrepp och metoder för kravhantering.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Kunskap och förståelse- Identifiera viktiga koncept i kravhantering som funktionella och icke-funktionella krav, intressenter, antaganden, begränsningar, specifikationer, prioritet och scenarier
- Förstå kvalitetsegenskaper hos krav
- Beskriv viktiga skillnader mellan en mängd olika kravmodelleringstekniker
- Beskriv fördelar och nackdelar mellan specifika framkallningstekniker
- Förklara rollen för verifiering och validering i kravhantering
- Identifiera viktiga icke-funktionella krav för programvara, såsom användbarhet, säkerhet, säkerhet och hållbarhet.
- Tillämpa olika kreativitetstekniker för att skapa krav
- Använda koncept för att skriva och utvärdera krav med hög kvalitet
- Fånga krav i olika textformat
- Rita flera typer av kravmodeller
- Koppla textkrav till krav som fångas i modeller
- Använd olika tekniker för att prioritera krav
- Utvärdera och välj mellan tillgängliga eliciteringstekniker
- Utvärdera lämpligheten av idéer som genereras via kravkreativitetstekniker
- Utvärdera fördelar och nackdelar med olika kravrepresentationer
- Utvärdera effekten av kravhanteringsprojekt på hållbarhetsmål som minskade ojämlikheter eller ansvarsfull produktion och konsumtion.
Innehåll
Kursen ger studenterna en introduktion till området kravhantering. Det ger en solid grund genom att definiera grundläggande begrepp som intressenter, krav, användbarhet och specifikationer. Den presenterarprocessen för att identifiera, modellera och dokumentera kraven för en programvaruprodukt. Kursen behandlar önskade egenskaper hos krav. Tyngdpunkt ges på begrepp och tekniker som kvalitetskrav (till ex.användbarhet, hållbarhet, säkerhet, integritet), kreativa krav och scenarier.
Organisation
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbete, övningar och handledning i samband med övningarna.Litteratur
Course literature to be announced 8 weeks prior to the start of the course.Examination inklusive obligatoriska moment
Kursen examineras genom en skritlig salstentamen i slutet av kursen och skritfliga inlämningsuppgifter som vanligtvis genomförs i grupper av studenter.Delmomentet inlämningsuppgifter examineras baserat på lösningsförslag på obligatoriska problem som lämnas in under kursens gång samt utifrån studentens individuella bidrag till gruppens arbete.
Omtentamen av inlämningsuppgifterna består av skriftliga grupp eller individuella inlämningsuppgifter.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.