Kursplan för Software evolution project

Kursplan fastställd 2024-02-05 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnSoftware evolution project
  • KurskodDAT266
  • Omfattning15 Högskolepoäng
  • ÄgareMPSOF
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
  • InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 24119
  • Max antal deltagare65
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0124 Projekt 12 hp
Betygsskala: TH
6 hp6 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
0224 Inlämningsuppgift 3 hp
Betygsskala: TH
1,5 hp1,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Information saknasGå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

För att vara behörig till kursen ska studenten ha följande godkända krav, eller
motsvarande:
  • En kandidatexamen i programvaruteknik, datavetenskap, informationsteknik, informationssystem, eller motsvarande
  • Advancerad Kravhantering (7.5 hp)
  • Mjukvarukvalitetsäkring och testning (7.5 hp)
Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.

Syfte

Syftet med kursen är att studenterna ska syntetisera och tillämpa de kunskaper som anskaffats i tidigare obligatoriska kurser i programmet, och att lära sig om och ta itu med de aktiviteter som sker efter första produktlanseringen inom mjukvaruutveckling.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Kunskap och förståelse
  • förklara begreppet "software evolution-scenarier",
  • sammanställa aktuellt kunskapsläge gällande metoder och verktyg för uppgifter inom software evolution, till exempel programförståelse och refaktorisering av programvara,
  • diskutera de utmaningar som är förknippade med software evolution,
  • förklara nuvarande trender i forskning om programförståelse och refaktorisering
 Färdigheter och förmåga
  • extrahera arkitekturen från en mjukvara från en given kodbas och utvärdera kvaliteten på produkten,
  • implementera ett software evolution-scenario,
  • implementera förändringar i en mjukvara som leder till förbättringar I produktkvalitet,
  • utnyttja synergieffekter mellan olika förbättringsmål för samma produkt,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • identifiera och bedöma behov av kvalitetsförbättring eller evolution i en autentisk mjukvara,
  • planera användning av lämpliga metoder och tekniker för att utföra ett software evolution-scenario och en kvalitetsutvecklingsuppgift,
  • bedöma behov av förbättring av metoder och verktyg för uppgifter inom software evolution
  • planera och utvärdera idéer för nya eller förbättrade verktyg

Innehåll

Kursen består av två moduler som innehåller grupparbete och individuella uppgifter.

Organisation

Kursen innehåller projekt- och problembaserat lärande.

Undervisningsspråk: engelska

Litteratur

Litteraturen beror på det specifika förbättringsområde som studenten antar.

Examination inklusive obligatoriska moment

Kursen består av två moduler:
  • Ett grupprojekt genomfört i grupper av studenter.
  • En eller flera individuella uppgifter.
Dessutom kan individuella frivilliga uppgifter användas för att samla bonuspoäng under kursens gång.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.