Kursplan fastställd 2020-02-20 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnAgile software project management
- KurskodDAT257
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKITE
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 52119
- Max antal deltagare60
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0119 Projekt 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp |
I program
- TIDAL - DATATEKNIK, HÖGSKOLEINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatorisk)
- TKDAT - DATATEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
Examinator
- Jan-Philipp Steghöfer
- Universitetslektor, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik
Kurstillfälle 2
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 52114
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0119 Projekt 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp |
I program
- TKIEK - INDUSTRIELL EKONOMI, CIVILINGENJÖR - Informationsteknik, Årskurs 3 (obligatorisk)
- TKITE - INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 2 (obligatorisk)
Examinator
- Jan-Philipp Steghöfer
- Universitetslektor, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
För att vara behörig till kursen ska studenten ha avklarat kurser i programmering motsvarande minst 15 hp.Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna grundläggande kunskap i, och första erfarenhet av, mjukvaruutveckling inom ramarna av ett praktiskt projektarbete.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter fullgjord kurs skall studenten besitta följande kunskaper, färdigheter och förmågor:Kunskap och förståelse, studenten skall kunna:
- beskriva mjukvaruutveckling som en teknisk disciplin med hjälp av relevant terminologi
- beskriva relationen mellan intressent, produkt och process
- specificera, implementera och utvärdera ett system utifrån vad olika intressenter anser vara värdefullt
- i samarbete med andra teammedlemmar lära sig verktyg och API:er som är relevanta för projektet
- som medlem av ett team, tillämpa en strukturerad mjukvaruutvecklingsprocess
- reflektera över hur mjukvaruutvecklingsprocessen genomförts i ett projekt
- reflektera över sina egna och gruppens lärandestrategier