Kursplan fastställd 2019-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnAgile software project management
- KurskodDAT257
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKITE
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 52141
- Max antal deltagare60
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0119 Projekt 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp |
I program
- TIDAL - DATATEKNIK, HÖGSKOLEINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatorisk)
- TKDAT - DATATEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
Examinator
- Jan-Philipp Steghöfer
- Universitetslektor, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik
Kurstillfälle 2
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 52142
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0119 Projekt 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp |
I program
- TKIEK - INDUSTRIELL EKONOMI, CIVILINGENJÖR - Informationsteknik, Årskurs 3 (obligatorisk)
- TKITE - INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 2 (obligatorisk)
Examinator
- Jan-Philipp Steghöfer
- Universitetslektor, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik
Ersätter
- DAT255 Software engineering project
- DAT256 Software engineering project
Behörighet
För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.Kursspecifika förkunskaper
För att vara behörig till kursen ska studenten vara godkänd på minst två kurser i programmering.Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna grundläggande kunskap i, och första erfarenhet av, mjukvaruutveckling inom ramarna av ett praktiskt projektarbete.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter fullgjord kurs skall studenten besitta följande kunskaper, färdigheter och förmågor:Kunskap och förståelse, studenten skall kunna:
- beskriva mjukvaruutveckling som en ingenjörsdisciplin genom att använda relevant terminologi
- beskriva relationen mellan intressent, produkt och process
- specificera, implementera och utvärdera ett system utifrån vad olika intressenter anser vara värdefullt
- lära sig tillsammans med övriga medlemmar i laget de verktyg och APIer som är relevanta för ett projekt
- tillämpa en strukturerad mjukvaruutvecklingsprocess som medlem i ett lag
- reflektera över hur processen genomförts i ett projekt
- reflektera över sina egna och gruppens lärandestrategier
Innehåll
Kursen ger en praktisk introduktion till mjukvaruutveckling. Studenterna kommer att arbeta med ett öppet problem som definieras av en eller flera intressenter utanför studenternas arbetslag. Studenter får alltså inte själva bestämma projektets inriktning. För att hantera den utmaningen lär sig studenterna:
- en mjukvaruutvecklingsprocess för att strukturera arbete
- specificering och utvärdering av krav och samarbete med intressenter för att det som levereras ska anses värdefullt
- nya teknologier och verktyg och lämpliga sätt att använda de på för att realisera sitt värdeerbjudande genom att utforma egna lärandestrategier
- organisera sig själva i lag för att nå gemensamma mål med begränsade resurser
- reflektera över sitt egna arbete och lärande för att möjliggöra kontinuerlig förbättring av sitt egna arbetssätt