Kursplan fastställd 2022-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnDesign and implementation of graphical interfaces
- KurskodDAT216
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKITE
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
- TemaMTS 3 hp
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 52123
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0114 Projekt 3,5 hp Betygsskala: TH | 3,5 hp | ||||||
0214 Tentamen 4 hp Betygsskala: TH | 4 hp |
|
I program
- TKDAT - DATATEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKITE - INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 1 (obligatorisk)
Examinator
- Olof Torgersson
- Universitetslektor, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
En programmeringskurs i Java, t ex TDA553 Objektorienterad programmering och design, eller motsvarande.Syfte
I princip alla datorprogram som ska användas av människor använder sig idag av grafiska gränssnitt. Att utveckla dessa innebär inte bara en förståelse av hur dessa kan implementeras utan även att man har en förståelse för de som ska använda programmen. Kursen ger praktisk erfarenhet i dessa två aspekter genom ett grupprojekt som ger en fördjupning av delmomentet kring grafiska komponenter från kursen Objektorienterad programvaruutveckling. Projektets mål är att utveckla en applikation för en specifik användargrupp och att genom att låta dessa testa programmet iterativt förbättra det.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Kunskap och förståelse- Skapa och motivera skisser på ett grafiskt gränssnitt baserat på en specifik användning och användargrupp
- Känna igen och identifiera vanliga mönster inom gränssnittsdesign
- Beskriva vanliga metoder för utvärdering av användargränssnitt
- Redogöra för centrala utmaningar i gruppsamarbete, samt metoder och strategier för att möta dessa
- Implementera ett gränssnitt genom tillämpning eller expansion av ett standardbibliotek för grafiska gränssnitt
- Välja och tillämpa vanliga mönster inom gränssnittsdesign på ett designproblem
- Arbeta iterativt för att skapa lättanvända gränssnitt genom en växelverkan mellan implementation och användartest
- Genomföra projekt där uppdelning och koordinering av arbetsuppgifter mellan medlemmar behövs
- Utveckla och specificera projektmål successivt allteftersom ett projekt genomförs
- Planera och genomföra en muntlig presentation med ett professionellt och akademiskt förhållningssätt
- Utforma en tydlig och välstrukturerad rapport, enligt professionella och akademiska principer för argumentation och diskussion
- Tillämpa en effektiv skrivprocess i grupp, med verktyg och metoder för textbearbetning
- Tillämpa och redogöra för kompetenser, metoder och verktyg som stödjer inkluderande samarbete i grupp
- Reflektera över kommunikativa, relationella och organisatoriska strategier som stödjer samarbete i grupp
Innehåll
Kursen innehåller en genomgång av standardklasserna i ett välutvecklat grafiskt bibliotek, en översikt över vilka riktlinjer som krävs för att skapa lättanvända gränssnitt samt metoder för att iterativt utveckla och förbättra ett gränssnitt.Organisation
Undervisningen består av föreläsningar, övningar, handledning och inlämningsuppgifter. En stor del av arbetet är självständigt grupparbete där en prototyp utvecklas. Projektets mål är att utveckla en applikation för en specifik användargrupp och att genom att låta dessa testa programmet iterativt förbättra det.Litteratur
Anges på kursens hemsida.Examination inklusive obligatoriska moment
Bedömning sker i form av två moment. Momenten benämns Tentamen 4 hp, som examineras i form av skriftlig salstentamen, och Projekt 3,5 hp, som examineras i form av projektrapport och muntlig presentation.Vidare krävs att samtliga i kursen ingående uppgifter skall redovisas med godkänt resultat.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.