Kursplan för Advanced computer graphics

Kursplan fastställd 2024-02-01 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnAdvanced computer graphics
  • KurskodDAT205
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPIDE
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
  • InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 23127
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0108 Projekt 6 hp
Betygsskala: TH
6 hp
0208 Projekt 1,5 hp
Betygsskala: UG
1,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

En kurs motsvarande TDA362 Computer graphics eller liknande. (Kursen TDA362 Computer graphics förutsätter färdigheter i ett imperativt högnivåspråk som t ex C/C++ eller Java samt förståelse för algoritmer, datastrukturer och grundläggande vektoranalys i 3D.)

Syfte

Kursen syftar till att ytterligare bredda och fördjupa kunskaper kring algoritmer för 3D-grafik samt att ge erfarenheter av att implementera avancerade 3D-grafiktekniker.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Kunskap och förståelse
  • beskriva och tillämpa avancerade algoritmer, ofta på forskningsnivå, och processer som används för att skapa datorgrafik för 3D-spel och/eller film
Färdigheter och förmåga
  • som del i ett projekt, implementera avancerade algoritmer som används inom något av följande: realtidsrendering, fotorealistisk rendering, och/eller GPUprogrammering
  • presentera och beskriva en eller flera avancerade algoritmer som används inom datorgrafik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • bedöma och välja lämpliga algoritmer och metoder för specifika avancerade underproblem inom datorgrafik och/eller GPU-programmering

Innehåll

Kursen syftar till att fördjupa och bredda studentens kunskaper om algoritmer för
tredimensionell datorgrafik, samt att ge erfarenheter av att implementera avancerade
3D-grafiktekniker. Den är en fortsättningskurs till en inledande kurs i datorgrafik, och
ger studenten en möjlighet att fördjupa sig inom enskilda områden och även att utföra
ett projekt.
Kursen innehåller obligatoriska seminarier, där mer detaljer på en forskarnivå
presenteras för ett urval ämnen, som t.ex.:
  • ambient occlusion,
  • hår-rendering,
  • GPGPU-applikationer,
  • raytracing och global illumination,
  • avancerad path tracing,
  • GPU-raytracing,
  • hårda och mjuka skuggor,
  • indirekt belysning i realtid,
  • spherical harmonics, etc.

Organisation

Projektarbete, individuellt eller i grupper om 2-3 studenter. Obligatoriska seminarier.

Litteratur

Text/artiklar distribueras ut löpande under kursens gång. Kursmaterial kommer finnas tillgängligt online. 

Examination inklusive obligatoriska moment

Kursen examineras genom ett programmeringsprojekt som presenteras muntligt och
skriftligt samt genom en muntlig presentation av ett forsknings papper. Projektet och
den muntliga presentationen genomförs i grupp om 2 studenter eller individuellt.

För att bli godkänd på kursen måste studenten dessutom:
  • Närvara vid 80% av seminarierna
  • Formulera skriftliga diskussionsfrågor till tre seminarier
I kursen ingår ett antal valfria skriftlig hemuppgifter som kan ge bonuspoäng till
slutbetyget.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.