Kursplan fastställd 2024-02-01 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnAdvanced computer graphics
- KurskodDAT205
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPIDE
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 23127
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0108 Projekt 6 hp Betygsskala: TH | 6 hp | ||||||
0208 Projekt 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp |
I program
- MPHPC - HÖGPRESTERANDE DATORSYSTEM, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPIDE - INTERAKTIONSDESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPIDE - INTERAKTIONSDESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Erik Sintorn
- Docent, Dator- och nätverkssystem, Data- och informationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
En kurs motsvarande TDA362 Computer graphics eller liknande. (Kursen TDA362 Computer graphics förutsätter färdigheter i ett imperativt högnivåspråk som t ex C/C++ eller Java samt förståelse för algoritmer, datastrukturer och grundläggande vektoranalys i 3D.)Syfte
Kursen syftar till att ytterligare bredda och fördjupa kunskaper kring algoritmer för 3D-grafik samt att ge erfarenheter av att implementera avancerade 3D-grafiktekniker.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Kunskap och förståelse- beskriva och tillämpa avancerade algoritmer, ofta på forskningsnivå, och processer som används för att skapa datorgrafik för 3D-spel och/eller film
- som del i ett projekt, implementera avancerade algoritmer som används inom något av följande: realtidsrendering, fotorealistisk rendering, och/eller GPUprogrammering
- presentera och beskriva en eller flera avancerade algoritmer som används inom datorgrafik
- bedöma och välja lämpliga algoritmer och metoder för specifika avancerade underproblem inom datorgrafik och/eller GPU-programmering
Innehåll
Kursen syftar till att fördjupa och bredda studentens kunskaper om algoritmer förtredimensionell datorgrafik, samt att ge erfarenheter av att implementera avancerade
3D-grafiktekniker. Den är en fortsättningskurs till en inledande kurs i datorgrafik, och
ger studenten en möjlighet att fördjupa sig inom enskilda områden och även att utföra
ett projekt.
Kursen innehåller obligatoriska seminarier, där mer detaljer på en forskarnivå
presenteras för ett urval ämnen, som t.ex.:
- ambient occlusion,
- hår-rendering,
- GPGPU-applikationer,
- raytracing och global illumination,
- avancerad path tracing,
- GPU-raytracing,
- hårda och mjuka skuggor,
- indirekt belysning i realtid,
- spherical harmonics, etc.
Organisation
Projektarbete, individuellt eller i grupper om 2-3 studenter. Obligatoriska seminarier.Litteratur
Text/artiklar distribueras ut löpande under kursens gång. Kursmaterial kommer finnas tillgängligt online.
Examination inklusive obligatoriska moment
Kursen examineras genom ett programmeringsprojekt som presenteras muntligt ochskriftligt samt genom en muntlig presentation av ett forsknings papper. Projektet och
den muntliga presentationen genomförs i grupp om 2 studenter eller individuellt.
För att bli godkänd på kursen måste studenten dessutom:
- Närvara vid 80% av seminarierna
- Formulera skriftliga diskussionsfrågor till tre seminarier
slutbetyget.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.