Kursplan för Masterexamensarbete vid Lärande och ledarskap

Kursplan fastställd 2023-02-08 av vicerektor (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnMaster's thesis in Learning and leadership
  • KurskodCLSX35
  • Omfattning30 Högskolepoäng
  • ÄgareMPLOL
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeTeknik och lärande
  • InstitutionVETENSKAPENS KOMMUNIKATION OCH LÄRANDE
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 40128
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0117 Examensarbete 30 hp
Betygsskala: UG
15 hp15 hp

    Examinator

    Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

    Kurstillfälle 2

    • Undervisningsspråk Svenska
    • Anmälningskod 40125
    • Max antal deltagare35
    • Sökbar för utbytesstudenterNej
    • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

    Poängfördelning

    0117 Examensarbete 30 hp
    Betygsskala: UG
    15 hp15 hp

    I program

    Examinator

    Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

    Behörighet

    Grundläggande behörighet för avancerad nivå

    Särskild behörighet

    Engelska 6

    Kursspecifika förkunskaper

    • Studenter i de femåriga civilingenjörs- och arkitektutbildningarna skall ha uppnått minst 225 hp innan examensarbetet påbörjas.
    • Studenter som enbart läser ett masterprogram skall ha uppnått minst 45 hp inom masterprogrammet innan examensarbetet påbörjas.
    • Förutom de generella poängkraven skall för det specifika examensarbetets genomförande nödvändiga förkunskapsgrundande kurser vara avklarade. Examinator formulerar och kontrollerar sådana förkunskapskrav.

    Syfte

    Examensarbetet syftar till att studenten skall utveckla fördjupade kunskaper, förståelse, förmågor och förhållningssätt inom utbildningens sammanhang. Examensarbetet skall ligga i slutet av utbildningen och innebära en fördjupning och syntes av tidigare förvärvade kunskaper. Examensarbetet på Lärande och ledarskap skall möta kraven för examensarbete inom både civilingenjörsutbildningen och ämneslärarutbildningen. Det förväntas ha relevans för ingenjörsyrket och en tydlig dimension av lärande. Det kan det ske genom att studenter gör vetenskapliga undersökningar av lärande eller ledarskap inom sin ingenjörssektor, tex att studenten utvecklar och utvärdera material som ska användas i en lärande- eller ledarskapsituation med relevans för ingenjörsyrket eller ingenjörsämnena. Alternativt kan det ske genom att studenten analyserar eller skapar tekniska lösningar samt värderar lösningens didaktiska implikationer.

    Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

    Lärandemålen för masterexamensarbetet utgår från de mål för civilingenjörs-, arkitekt- respektive teknologie masterexamen samt ämneslärarexamen som formulerats i Chalmers lokala examensordning.
    Specifika lärandemål som ska fullföljas i masterexamensarbetet är att studenten skall kunna:
    • använda väsentligt fördjupade kunskaper inom huvudområdet/ inriktningen för utbildningen i sitt projekt och på ett vetenskapligt korrekt sätt relatera till aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
    • välja och motivera sitt val av metod i projektet, inom huvudområdet/ inriktningen för utbildningen,
    • bidra till forsknings- och utvecklingsarbete, och kunna relatera sitt arbete till relevant vetenskapligt respektive tekniskt/industriellt/arkitektoniskt/lärande och ledarskapssammanhang.
    • med helhetssyn kritiskt, självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar,
    • planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna ramar, samt kunna utvärdera detta arbete,
    • skapa, analysera och kritiskt utvärdera olika tekniska/arkitektoniska/lärande och ledarskapsmässiga lösningar,
    • kritiskt och systematiskt integrera kunskap,
    • på engelska muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser, samt den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa,
    • inom ramen för det specifika projektet identifiera vilka frågeställningar som behöver besvaras för att relevanta samhälleliga, etiska och ekologiska aspekter skall beaktas, samt
    • beakta och diskutera etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, såväl vad avser hur arbetet genomförs, som vad som undersöks/utvecklas.
    • identifiera och diskutera behov av ytterligare belysning av olika aspekter av projektet före beslut eller genomförande, där så är relevant.
    Vid genomfört examensarbete ska studenten ha visat sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som arkitekt/civilingenjör/teknologie master och som ämneslärare

    Innehåll

    Arbetsuppgiften består av ett självständigt arbete, som kan utföras individuellt eller i par. I uppgiften ingår ämnesval, problemformulering och problemavgränsning, litteraturstudier, empirisk datainsamling inklusive praktiska försök, utveckling, utarbetande av en rapport samt presentation och försvar av rapporten på ett seminarium. Rapporten skall uppfylla vissa vetenskapliga kriterier. I kursen ingår även opposition på annan grupps examensarbetesrapport.

    Organisation

    Initiering
    • Examensarbetet kan genomföras av en student eller två studenter tillsammans.
    • Studenten kontaktar examinator. Alternativt kan masterprogramansvarig ge förslag på examinator.
    • Studenten utarbetar en kortfattad skriftlig beskrivning av arbetet. Beskrivningen bör innehålla bakgrund, syfte, mål och eventuellt metod.
    • Examinator kontrollerar att studenten och projektet uppfyller de generella och specifika förkunskapskraven och lärandemålen för examensarbete. Examinator signerar registreringsblanketten.
    • Masterprogramansvarig kontrollerar att examensarbetet ligger inom masterprogrammets huvudområde. Om studenten är antagen till en civilingenjörs-/arkitektutbildning ska masterprogramansvarig även bedöma och godkänna att examensarbetet är relevant med avseende på teknikområde/arkitektoniskt område. Masterprogramansvarig signerar registreringsblanketten.
    • Studenten skickar in blanketten för registrering i Ladok via Chalmers utbildningssidor, Dina studier.
    Planering
    • Studenten skall skriva en planeringsrapport som skall precisera problembeskrivningen/uppgiften. Planeringsrapporten skall innehålla bakgrund, syfte, mål, avgränsningar, metod och tidsplan för examensarbetets genomförande. Planeringsrapporten lämnas till examinator för godkännande.
    Handledning
    • Under arbetets gång har studenten rätt till regelbunden handledning.

    Skriftlig redovisning
    • Examensarbetsrapporten skall skrivas på engelska.
    • Utformning av examensarbetets framsida mm skall ske enligt mall, se Utformning av examensarbete på Chalmers utbildningssidor, Dina studier.
    • Examensarbetsrapporten skall kontrolleras mot ett plagiatverktyg.
    • Chalmers policyer för offentlighet och sekretess gäller för examensarbetets genomförande samt för publicering av rapporten. Se Chalmers arbetsordning.
    • Examensarbetsrapporten skall publiceras elektroniskt i Chalmers Open Digital Respositry (ODR) Studentarbeten enligt de regler som gäller för elektronisk publicering av examensarbeten vid Chalmers.
    • När två studenter utför examensarbetet tillsammans skall arbetsfördelningen tydligt framgå av en separat bidragsrapport.
    Muntlig redovisning
    • Den muntliga redovisningen inleds med att studenterna presenterar sitt arbete. Därefter följer opposition och diskussion.
    • Den muntliga presentationen skall utföras på engelska. Redovisningen skall ta maximalt 60 minuter i anspråk varav ungefär 1/3 av tiden bör ägnas åt opposition och diskussion.
    • Vid tidpunkten för den muntliga redovisningen skall rapporten vara färdigskriven, men ej publicerad. Detta för att medge att synpunkter som framkommer vid redovisningen inarbetas i rapporten.
    • Muntlig redovisning inklusive opposition skall genomföras på Chalmers vid ett öppet seminarium. Ytterligare redovisning kan vid behov genomföras på företag. I undantagsfall, till exempel då examensarbetet genomförts utomlands, kan examinator medge undantag från kravet på muntlig redovisning, opposition och närvaro på andra redovisningar vid Chalmers.
    • Presentationen av examensarbetet skall annonseras vid den aktuella institutionen minst två veckor före presentationsdatum. Presentationen skall ske inom perioden 15 augusti till 15 juni, under normal arbetstid.
    Ytterligare information om genomförande av examensarbete kan finnas på institutionen.

    Examination inklusive obligatoriska moment

    För att examensarbetet skall godkännas krävs att följande delmoment genomförts och att programmets kvalitetskriterier uppfylls:
    • Godkänd planeringsrapport
    • Godkänd rapport
    • Godkänd presentation och försvar vid examensarbetsredovisningen
    • Godkänd opposition på ett annat masterexamensarbete
    • Närvaro vid två andra examensarbetsredovisningar

    Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.